23948sdkhjf

Coop vil diskutere salg af tobak til unge med detail-branchen

Det er et brancheproblem, at unge kan købe tobak, mener Coop, som indkalder supermarkeder og kiosker til møde.
Supermarkedskæden Coop vil invitere sine konkurrenter i branchen til en dialog om, hvordan man kan undgå, at unge under 18 år kan købe cigaretter.

- At mindreårige kan købe tobak er ikke kun et problem i Coop. Det er et generelt problem i hele vores branche.

- Vi må gå i fælles dialog om, hvordan vi skal løse udfordringerne sammen. Det er jo helt uacceptabelt, at loven ikke bliver overholdt, siger Signe Frese, der er direktør for social ansvarlighed hos Coop.

Der er i dag aldersgrænse på 19 typer varer. Foruden øl, spiritus og cigaretter gælder det blandt andet også lottokuponer, stjernekastere og håndkøbsmedicin.

Diskusionen har fået nyt liv, efter at Politiken lørdag beskriver, hvordan en 16 årig dreng på avisens vegne har kunne indkøbe cigaretter i 18 ud af 20 besøgte butikker.

Ved et stormøde mellem landets supermarkeder og kiosker vil Coop blandt andet diskutere, om de kan forenkle de 19 regler, så aldersgrænserne bliver mere overskuelige for ekspedienterne.

- Vi skal se på, om vi kan få luget ud i de mange aldersgrænser, så det bliver lidt lettere for vores medarbejdere at forholde sig til, hvilke grænser der er på hvad, siger Signe Frese.

Et andet punkt på dagsordenen vil være, hvordan branchen kan motivere butikkernes ekspedienter til at være konsekvente i forhold til spørge om alder på de handlende, der kan være under en given aldersgrænse.

- Psykologisk kan det være rigtig svært for en ung medarbejder at bede om id.

- Så der er også et tabu, vi som branche bliver nødt til at italesætte. Vi skal gøre det legitimt at spørge om id, siger Signe Frese.

Kræftens Bekæmpelse har lørdag foreslået, at samle et korps af unge under 18 år, som skal fungere som mystery shoppere og forsøge at købe tobak.

Det forslag udelukker Signe Frese ikke som en mulighed.

- Vi synes, det er fint, at man sætter ekstra fokus på at håndhæve reglerne. Men vi synes egentlig, at det bedste vil være, at branchen kan tale sammen om, hvordan vi kan løse det her problem.

- Og så kan mystery shoppers muligvis være et element af en samlet plan. Men vi bliver nødt til at se på, hvad det er for en virkelighed, man befinder sig i bag kassen, siger hun.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175