23948sdkhjf

Svanemærket og EU-Blomsten fortsætter væksten

Danmarks to officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten, fortsætter de seneste års positive udvikling. Det betyder flere miljømærkede varer end nogensinde før.
Andelen af danskere, der går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet, steg i løbet af 2016 fra 70 procent til 74 procent. Og danskerne sætter tilsyneladende handling bag ordene. Det skriver Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.

I hvert fald stiger antallet af danskere, der kigger efter de to mærker, når de handler. Og danskernes gode intentioner bliver tilsyneladende også efterlevet i praksis, bekræfter Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark:

- Vores seneste opgørelse viser, at omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark i 2015 var på mere end 8 mia. kr. Omsætningen er dermed steget med 700 mio. kr. på blot et år. De seneste års markante vækst bekræfter, at både forbrugere og professionelle indkøbere i stigende grad vælger de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser.

Også antallet af handelsnavne fortsætter med at vokse, så Svanemærket og EU-Blomsten nu findes på mere end 14.000 produkter og serviceydelser i Danmark. Det er en stigning på 17 procent på blot et år.

- Der er flere miljømærkede produkter at vælge imellem end nogensinde før. Det tyder på, at producenter og detailhandel også oplever miljømærkerne som en bæredygtig løsning - ikke kun miljømæssigt, men også økonomisk. Nu er opgaven at øge danskernes kendskab til de mange varegrupper med miljømærket udbud, siger Martin Fabiansen.

Hvad tænker danskerne om dem, der køber miljømærkede varer?
De forbrugere, der lægger miljømærkede varer i indkøbskurven, er ansvarlige og går op i sundhed. Det mener mere end halvdelen af de danskere, der kender Svanemærket eller EU-Blomsten. Det er især kvinderne, der mener, at indkøb af miljømærkede varer er et udtryk for ansvarlighed og fokus på sundhed:

- 54 procent mener, at dem, der køber miljømærket, er ansvarlige (63 procent kvinder versus 45 procent mænd)
- 52 procent mener, at dem, der køber miljømærket, går op i sundhed (57 procent kvinder versus 46 procent mænd)

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1.006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 26. august -1. september 2016.


Miljømærkerne i tal
- Omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser var i 2015 på 8 mia. kr.
- 74 procent af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet (YouGov okt 2016)
- 85 procent af danskerne kender Svanemærket - og 44 procent kender EU-Blomsten (YouGov jan 2017)
- Fra oktober 2015 til oktober 2016 er andelen af danskere, der kigger efter Svanemærket, når de handler, steget fra 56 procent til 59 procent. Det tilsvarende tal for EU-Blomsten er en stigning fra 36 procent til 37 procent (YouGov okt 2015 og YouGov okt 2016)
- Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 14.000 produkter og serviceydelser i Danmark - blandt andet vaskepulver, bagepapir, legetøj, møbler, byggematerialer, boliger, hoteller og bilvaskehaller.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156