23948sdkhjf

Konkurrencestyrelsen afviser at gå ind i sag om leasingselskaber

Den frie del af bilbranchen raser over unfair konkurrence, fordi to identiske biler i dag risikerer at have betalt vidt forskellig registreringsafgift.
Brugtbilsbranchen raser over, at leasingselskaber barberer formuer af registreringsafgiften ved at handle spritnye biler til ultralave priser.

Alligevel afviser konkurrencemyndighederne at komme brugtbilbranchen til undsætning. Det skriver Finans.

- Umiddelbart er der ikke nogen konkurrenceovertrædelse i det her, siger Martin Gravengaard, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Meldingen står i skærende kontrast til den umiddelbare opfattelse blandt de uafhængige bilværksteder samlet i Dansk Bilbrancheråd. Her er meldingen, at handler til ultralave priser i lukkede systemer blandt bilfabrikker, bilimportører, leasingselskaber og autoriserede bilforhandlere fuldstændig har sat konkurrencen ud af spil i branchen.

- Lovgivningen skævvrider konkurrencen fuldstændig, fordi den giver fabriks- og forhandlerdelen nogle fordele i forhold til den frie branche, som skatteyderne betaler, siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd med 1.827 medlemsvirksomheder i ryggen.

I sidste uge kunne Finans f.eks. fortælle, hvordan helt nye Hyundai Tucson-biler med en listepris på 314.995 kr. er blevet indregistreret med en nypris på omkring 91.000 kr. inklusive afgift. Manøvren, som i bilbranchen kaldes "at vaske biler", betyder, at registreringsafgiften minimeres, mens der åbnes for en voldsom profit.

- Det er bilimportørerne og leasingselskaberne, der i et samspil har mulighed for at skrue på priserne, så de kan sælge de her biler til hr. og fru Jensen til betydeligt lavere priser, end det vores forhandlere kan sælge en tilsvarende brugt bil til. Simpelthen fordi de har et større spillerum i fortjenesten, siger Erik S. Rasmussen til Finans.

Dansk Bilbrancheråd er langt fra ene om at råbe op om unfair konkurrence. Dansk Bilforhandler Union (DBFU) har tidligere har undret sig højtlydt over, at biler i dag indregistreres til priser i Danmark, som ligger under de tilsvarende tyske priser, selv om bilerne i Tyskland er uden afgift, mens de danske priser er inklusive en registreringsafgift på op til 150 pct.

- Set med samfundets høje er det da på ingen måde fair, at der ikke bliver betalt afgift af den reelle værdi, fastslog brugtbilforhandlernes formand Jeppe Laursen forleden overfor Finans.

Dansk Folkepartis skatteordfører Dennis Flydtkjær er enig.

- Det giver en konkurrenceforvridning i branchen, fordi nogle forhandlere rent faktisk betaler de afgifter, som de skal, mens andre slipper langt billigere og samtidig scorer en kæmpe fortjeneste, siger Dennis Flydtkjær.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157