23948sdkhjf

Luksusis er den nye caffe latte

Is er blevet den nye hverdagsluksus, vi forkæler os selv med.
Skal vi have is, er det ikke længere kun den billige fra køledisken. I Coops dagligvarebutikker er salget af is til knap 50 kroner bøtten steget betragteligt. Det gælder hele landet, men er mest markant i hovedstadsområdet, siger analysechef Lars Aarup til DR P4 København:

- Tendensen er, at der er en stigende interesse for kvalitetsis, og det tager også markedet fra den billigere is. God is er kommet på mode, og vi ser mange flere forskellige slags. Man kan sige, at isen har taget caffe lattens plads som den daglige forkælelse.

Det er ikke kun i supermarkedernes kølediske at kvalitetsisen er populær. I hovedstadsområdet skyder det frem med isbutikker, der sælger hjemmelavet is, siger Gylle Svanholmer, der står bag bloggen Isdamen.dk til DR P4 København:

- Der er virkelig åbnet mange små, nye butikker. De er kreative og innovative og eksperimenterer med utraditionelle ingredienser som krydderurter, øl, avocado og olivenolie. Tidligere var der primært flødeis og italiensk gelato, men i dag kan man både få håndlavede ispinde, passionsfrugtsoftice og issandwich.

En af de nye isbutikker er Isoteket på Østerbro, der åbnede i begyndelsen af maj. Her laver indehaveren Jeppe Villadsen is med blandt andet bergamotte og birkes. Det går 'fantastisk', siger han til DR P4 København.

- Jeg sælger to-tre gange over mit budget. Meget af tiden har vi kø ud på gaden, og vi har allerede mange stamkunder.

Andre producenter af hjemmelavet is, der har udvidet i år er blandt andet Istid, Social Foodies, Ismageriet, Bæst og Mirabelle.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141