23948sdkhjf

Dansk brillekæde stormer frem i Storbritannien

Planlægger at gå fra 16 til 36 engelske butikker i år mens de samtidigt netop har åbnet første butik i Polen.
- Vi troede, vi skulle betale én pris, men endte med at komme af med en anden.

Sådan sagde Søren Møllers forældre, efter de havde købt nye briller, og ordene satte sig fast.

En forargelse over branchens uigennemsigtighed blev dermed begyndelsen på brillebutikken CrossEyes, der nu rykker ind i Polen og planlægger at åbne 20 nye franchisebutikker i Storbritannien inden udgangen af 2017.

– Jeg har altid vidst, jeg ville være selvstændig, og da jeg fik idéen, undersøgte jeg markedet og blev bekræftet i mine fordomme. At købe briller er en jungle fuld af forbehold. Det er aldrig den rigtige totalpris, du får oplyst – det er simpelthen ikke ærligt. Der var et hul i markedet, som jeg kunne udfylde, siger Søren Møller, direktør og grundlægger af CrossEyes.

Fordobling hvert år
Virksomheden har netop slået dørene op til den første butik i den polske millionby, Warszawa, hvor der skal åbnes tre nye butikker i løbet af et år.

I Storbritannien har brillekæden 16 butikker, og i løbet af i år skal der åbnes yderligere 20.

Og den sydvestjyske iværksætter forventer cirka at fordoble antallet af butikker hvert år frem mod 2020.

Alle skal tage ejerskab
Frem for at indordne sig under normer i en branche domineret af kapitalfondsejede kæder har Søren Møller valgt et konceptet, hvor det er vigtigt, at prisen er gennemskuelig for forbrugeren, og samtidigt har han valgt en anden virksomhedsstruktur end den normale.

– Vi er branchens eneste iværksætterkæde, og det er helt afgørende, at iværksætterens skaberkraft er stærk hos alle vores franchisetagere – at de tager ejerskab og giver noget af sig selv. Butikkernes møbler bliver lavet på vores eget snedkeri i Odder – også til de udenlandske afdelinger. Vi har fra begyndelsen haft fokus på selv at kunne styre alt, og på alle fronter adskille os fra de typiske leverandører, fortæller Søren Møller som understreger, at konkurrencen er hårdest i Danmark.

– Det danske marked er komplekst, og fra starten vidste jeg, at hvis vi kunne slå igennem med konceptet i Danmark, ville det også gå i udlandet. Konkurrencen er hårdere her i landet, fordi alle optikere er med på moden. I Englands større byer og eksempelvis i Warszawa er detailmarkedet inden for tøjmode cool og udviklet, men brillemarkedet er ikke fulgt med. Så her er et meget spændende marked for os, mener Søren Møller.

Det er ambitionen, at CrossEyes omsætter for et trecifret millionbeløb i år og ender med et sundt overskud, der alt sammen reinvesteres.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11