23948sdkhjf

Disse ting er sværest for kunderne at købe

Mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring er eksempler på produkter og ydelser, som danskerne oplever, de har sværest ved at købe, viser nye analyse.
Er det billigste mobilabonnement nu også det bedste? Hvor mange tv-kanaler skal jeg betale for? Dækker en billig forsikring tilstrækkeligt? Det er nogle af de spørgsmål, som de danske forbrugere har svært ved at finde svar på, når de skal vælge nyt, skriver forbrug.dk.

- De danske forbrugere synes, det er svært at navigere rundt på en række markeder, når de er på jagt efter den bedste vare eller ydelse. Ofte er det komplicerede produkter, der volder vanskeligheder, men det kan også være mere simple ydelser, som føles svære at sammenligne, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.

Forbrugernes oplevelser af de forskellige markeder fremgår af analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder” fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Analysen er baseret på en undersøgelse, som EU-kommissionen har lavet ved at spørge forbrugere i 10 sammenlignelige lande, hvordan de oplever at købe varer på 42 forskellige områder.

Danskerne synes generelt, at det er sværere at handle på markederne, end forbrugerne i de øvrige lande gør. De oplever især, at det er vanskeligt at gennemskue detaljerne i de forskellige tilbud. Det kan for eksempel være, hvad en pris på et el-abonnement dækker over, eller hvilken bank, der giver den bedste rente, uden at de øvrige omkostninger bliver for høje.

- I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder vi for at hjælpe forbrugerne til at træffe de valg, som bedst opfylder deres behov. Vi kalder det at være aktive forbrugere, og vi bruger blandt andet erfaringer fra adfærdsøkonomien til blidt at puffe forbrugerne i den rigtige retning, siger Mette Rose Skaksen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08