23948sdkhjf

Møbelmessen går efter toppen i år

Der bliver to messer under samme tag i Fredericia, og den anden messe bliver årets nyskabelse.

Det var et stort skridt, da man sidste år flyttede fra Vejle til Fredericia.

Og efter otte år som messe for den såkaldt almindelige møbelbranche træder Møbelmessen Skandinavien nu et nyt, stort skridt.

Når 2018-messen finder sted i Fredericia i november, udvider man nu med messekonceptet Furniture Live. Udstillerne skal være producenter af boligmøbler og interiør med høj designværdi. Gæsterne skal især være forhandlere i samme segment. De såkaldt hvide butikker.

- Vi har aldrig før haft fat i den øvre del af branchen, men nu synes vi, at vi har pladsen, og derfor vil vi skabe en samlet branchemesse for hele møbelbranchen, siger messechef Esben Veng-Christensen.

Og dog.

Han kalder det for ”to separate messer under samme hat”.

- I Danmark er der stadig et skisma og en skillelinje mellem kædebutikker og de hvide butikker. I udlandet ser man ikke altid den samme opdeling, hvor mange møbelbutikker kører med hele sortimentet. Jeg tror, vi kommer til at se en glidning i Danmark og en koncentration på midten, siger han.

Men messens virkelighed er stadig dansk. Og dermed opdelt. Derfor skal Furniture Live have sin helt egen messeprofil.

I København opgav Bella Center i 2017 at fortsætte sin serie af Northmodern-messer, som ville samle toppen af dansk boligdesign. Mange store og toneangivende designbrands bakkede aldrig op om messen.

Det bekræftede reolproducenten Montana blankt over for Retail News' søstermedie Wood Supply i januar 2017.

Esben Veng-Christensen ved udmærket, hvilken udfordring han står over for.

- Jeg har talt med mange af dem på årets messer i Köln og Stockholm. Og de store designbrands er klare i spyttet: De udtrykker klart, at deres markedsføring allerede er på plads.

Alligevel tror han, at Furniture Live kan finde sin niche.

- Der, hvor jeg finder genklang, er hos udbydere i den næste kategori. Det er producenter, som ikke har egne, store showrooms. Der er mere på spil for dem, og de vil gerne sælge mere ind til de store butikker, forklarer han.

Også på forhandlersiden mærker han en interesse for ”ét samlet sted, hvor det kan foregå mere effekt”, siger han.

- 3 Days of Design er et godt arrangement, men det er spredt i hele København, og megen tid bliver brugt på at lade sig transportere i busser, nævner han.

Lige nu slås messeorganisationen for, at der skal blive kritisk masse; Interesse nok til at tage skridtet og lancere den nye tvilling, Furniture Live.

- Det er helt klart opgaven for mig lige nu og i de næste måneder. Får vi tre eller fire tilmeldinger, bliver det ikke til noget. Får vi 10, gør det nok heller ikke. Vi skal skabe noget at komme efter.

Esben Veng-Christensen ønsker endnu ikke at bekræfte navne på deltagere. De første navne vil blive afsløret i maj.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094