23948sdkhjf

Influencere er moderne marketing – og der er stadig flere penge i dem

Som et af de få annoncemarkeder ud over det internationale hos Google og Facebook er der enorm vækst hos de danske influencerbureauer, viser ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

I december samlede MobilePay penge ind til Dansk Julehjælp. Hver gang man brugte MobilePay til at betale i butikkerne, udløste det 10 øre til julehjælpen.

Der blev samlet 400.000 kroner ind på rekordtid. Blandt andet fordi kampagnen blev lanceret med hjælp fra Gonzo Media, der arbejder med Danmarks største youtubere, skriver Politiken.

Influencerbureauet opfordrede nemlig de unge på YouTube og Snapchat til at være med, med hjælp fra nogle af deres favoritter som Alexander Husum og Fredrik Trudslev.

Man brugte med andre ord den status, youtuberne havde bygget op, til at lave meget målrettet reklame til en specifik målgruppe. Man brugte influencere. Og der er stor vækst.

Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør i dag med en ny analyse, der viser, at de danske influencerbureauer fra 2017 til 2018 omsatte for 108 millioner kroner. Det er mere end dobbelt så meget som i 2016, hvor årsomsætningen lå på 46 millioner kroner.

- Det interessante er væksten. For der er ikke mange andre, der er i vækst på den måde. Mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning står stille eller falder, forklarer Anders Sebastian Kauffeldt, der er specialkonsulent i Slots- og Kulturstyrelsens medieenhed, der står bag analysen.

Specielt på internettet, hvor influencerne huserer, og hvor det ellers er udenlandske Facebook og Google, der sidder på annoncemarkedet. Når de kan være med der, bør man holde øje med dem.

I den nye analyse skriver Slots- og Kulturstyrelsen, at den samlede omsætning for influencer-markedsføring generelt formentlig er større end de 108 millioner kroner.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078