23948sdkhjf

Coop-kæde vil sende millioner til tvangslukkede butikker

Mens landets specialvarebutikker fortsat holder lukket, må landets hypermarkeder og store supermarkeder sælge løs af elektronik, tøj, bøger mv.

Nu gør den Coop-ejede kæde Kvickly klar til at sende en håndsrækning til de mange specialbutikker, når de igen får lov til at åbne.

Under coronakrisen har Kvickly et større salg af nonfood-varer end normalt. Overskuddet af det ekstra salg i januar og februar 2021 vil Kvickly bruge til lokal markedsføring af specialbutikkerne i deres lokalområde.

- Vi går ind for sund konkurrence, men lige nu kan vi sælge varer, som vores naboer i specialbutikkerne ikke kan, siger kædedirektør i Kvickly, Torben B. Andersen.

- Vi ønsker at være en del af et levende handelsmiljø – og det kræver levende specialbutikker. Efter coronanedlukningen er mange hårdt pressede. Så for at sikre, at der også i fremtiden er liv, hvor vi ligger, vil vi bruge overskuddet af vores ekstra salg til markedsføring af vores naboer, specialbutikkerne, siger han.

Bred kritik

Kvickly kender ikke det præcise tal af donationen, som afhænger af, hvor længe nedlukningen varer. Men åbnes butikkerne igen den 1. marts, vil der være tale om et beløb i størrelsesorden 7-10 mio. kr.

Det vil betyde, at hver af de 67 Kvickly-varehuse kan bruge omkring 100.000 kr. til lokal markedsføring af specialbutikker. Alle lokale butikker, som har været lukket af corona, kan være med.

Regeringens beslutning om at lade kæder som Bilka, Føtex og Kvickly sælge nonfood-varer, mens resten af specialhandlen er tvangslukket, har gennem længere tid mødt bred kritik fra både brancheorganisationer og butiksdrivende.

De mener, at man skævvrider konkurrencen på et dårligt grundlag.

Nu forsøger Kvickly at imødekomme kritikken.

Hvordan støtten og markedsføringen til specialbutikkerne konkret bliver, vil blive bestemt lokalt af Kvicklys varehuschefer i dialog med de enkelte handelsstande.

Men det kan være i form af annoncering i lokalaviserne, events i de enkelte byer og fremstød på de sociale medier, oplyser Coop.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157