23948sdkhjf

Flere netbutikker får fokus på genbrug

| Medlemsnyhed | Indrykket af Refurb A/S

Det vurderes, at genbrugssælgerne har oplevet en stigning på 1,6 milliarder kroner siden 2016, hvor der blev solgt for hele 5,6 milliarder.

Gennem de seneste år er der sket en drastisk ændring i danskernes indkøbsmønstre, og det er noget, virksomheder skal forholde sig til, hvis de ikke vil tabe markedsandele til konkurrenterne. Tendensen, vi snakker om, er det enorme fokus, der er kommet på bæredygtighed og miljøvenlige tiltag.

Det vurderes, at genbrugssælgerne har oplevet en stigning på 1,6 milliarder kroner siden 2016, hvor der blev solgt for hele 5,6 milliarder.

Det tal er nu blevet brudt med en stigning på 28,5 procent, hvilket betyder, at det solgte beløb nu ligger på 7,2 milliarder.

Men hvad skyldes denne utrolige udvikling? Det ser vi nærmer på i denne artikel, hvor vi kigger ind i den nye tendens. 

Genbrug er blevet lettilgængelig for forbrugeren
Der er mange aspekter, som spiller en rolle i forhold til udviklingen i danskernes købsadfærd. Naturligvis har det en betydning, at man på global plan har øget sit fokus på området, hvilket har medvirket til, at den private forbruger nu har ændret holdning eller i højere grad har et fokus på miljøet.

Endvidere er en af de bærende grunde til udviklingen, at det nu ikke kun er fysiske butikker, som har miljøet for øje i deres strategi – netbutikkerne er kommet med på bølgen. Denne udvikling kommer helt naturligt i kølvandet af væksten inden for e-handel, hvor forbrugerne i 2017 brugte 115 milliarder kroner hos de virtuelle butikker.

Kort sagt handler forbrugerne online, og det er et godt incitament for virksomheder til at lave grønne tiltag.

Blandt andet 3xr er et godt bud på en webshop, som har taget genbrugskonceptet til sig, da de udelukkende køber brugte kontormøbler, der så bliver sat i stand og derefter solgt videre. Ydermere er der kommet genbrugsportaler, hvor private kan købe og sælge brugt tøj. Her er Tradono og Trendsales gode bud med samme koncept, ligesom CPH Brandshop gør det muligt for folk at få luksuriøse tasker til humane priser. Vi handler selv med genbrugt hardware, fordi der er jo ingen grund til at smide produkter ud, som faktisk fungerer, og som kan komme andre til gode.

Dog skal det tilføjes, at det ikke udelukkende er miljøorienterede, som handler genbrug – det er faktisk størstedelen – men der er tilmed mange, som handler ind, fordi man kan lave en rigtig god handel, hvor få penge pludselig kan række meget langt.

Genbrug på hylderne sætter ofte mere skub i salget hos de unge. Og nogle af de klassiske brancher som tøj er også med på moden, så at sige. Der dukker flere og flere genbrugskoncepter op i tøjbranchen. Fx. skilter H&M med genbrug i både poser og genanvendelse af tøj. Det viser at det er ved at være helt mainstream.

Ifølge skatepro.dk's blog er det særligt blandt vinter- og friluftsudstyr at der er rift efter genbrugsprodukter. Her er forbrugerne særligt opmærksomme på de miljømæssige fordele og win's ved at købe genbrugt.

De skriver:
Bæredygtig produktion vokser mere og mere i popularitet, og vi kan endelig lukke munden for den 'dårlige indkøbssamvittighed'. Kilde.

En del af virksomhedernes branding
Det er et godt tiltag for den fælles klode at have fokus på genbrug, men det er ligeledes en god måde, hvorpå virksomheder kan brande sig og skabe noget omtale for sig selv. Det er nemlig et område, kunderne holder øje med, som ovenstående tal også viser, og det er altså noget, som kan mærkes i blandt andet kommunikationsbranchen.

Det århusianske content-bureau TEXTA udtaler, at de har set en stigning i virksomheder, der henvender sig til dem med det for øje, at de skal hjælpe med at kommunikere de sunde tiltag for miljøet ud til deres kundesegment. Typisk sker dette gennem storytelling eller anden form for content marketing, hvor virksomhedens værdier, vision og mål bliver præsenteret - så det bliver forklaret i øjenhøjde til kunderne, hvordan den her virksomhed har lave priser, men samtidig støtter et vigtigt fælles formål.

Hos os kan vi selv mærke, at der er kommet en stigende efterspørgsel de seneste år, og den lette tilgængelighed online vil alt andet lige medvirke til, at der fortsat vil være en positiv udvikling blandt genbrugssælgerne, hvis man ser på de ovenstående tal. Særligt vore Apple mobiler og iPads er populære og til tider kan det være vanskeligt at have nok varer på hylderne til efterspørgslen.

Image credits: Lykkebylykke.

Medlemsnyhed

Indrykket af
Refurb A/S

Hornbjergvej 8
8543 Hornslet
Danmark
Refurb A/S

Send til en kollega

0.132