23948sdkhjf

Undgå den onde, digitale tvilling

| Medlemsnyhed | Indrykket af GS1 Denmark

Hvem er den Digitale Tvilling? Som koncept er den Digitale Tvilling kun 6-7 år gammel og bruges af bl.a. IBM i en Internet-of-Things-kontekst til at beskrive en virtuel repræsentation af noget fysisk, lige fra en flymotor til en bygning.

Af Mads Kibsgaard, GS1 Denmark

I vores e-handelskontekst drejer det sig simpelthen om, at forbrugeren skal kunne finde en digital udgave af jeres produkt, når de søger efter det på internettet. Det er enormt vigtigt, fordi forbrugeren ved nethandel ikke først kan få produktet i hånden, mærke den flotte emballage og læse alle informationerne på den.

Men hvordan sikrer du, at dit produkts digitale tvilling nu også er en god tvilling, der repræsenterer dit produkt på bedste vis?

Hollywood har jo lært os, at onde tvillinger altid er ude efter at skade deres egen, gode tvilling. Hvilket kan oversættes til: Jeres brand.

Hvordan skader den onde tvilling dit brand?

I har med garanti de mest geniale produkter i verden, men som e-handler nytter det ingenting, hvis den digitale tvilling ikke viser dette.

Fejlagtig eller manglende information i en webshop kan let afholde forbrugeren fra at købe – eller leder til køb foretaget i blinde og dermed potentielle ærgerlige returscenarier.

What to do? Det handler om opdragelse…

Hvis I forhandler egne produkter gennem jeres egen webshop, kan I selv styre ”opdragelsen” af jeres digitale tvilling, for I er selv herre over hvilke stamdata, I gør tilgængelige: Billeder, størrelse, indhold, farve, ingredienser, anprisninger – you name it.

Benytter I jer derimod af andre som forhandlerled (fx markedspladser), så er opgaven mere kompleks, for de har i det store hele ofte ret til at sælge dem videre, som de vil. Her bliver I altså afhængige af andres ”opdragelse” af jeres brands digitale tvilling. Og hvis de ikke har modtaget al den info, de ønsker, risikerer I, at de selv fylder på. Ikke en optimal løsning, vel?

Fremtidens webshop er…?

Et vigtigt spørgsmål at stille dig selv er, om du tror, fremtiden tilhører den selvstændige webshop? I Tyskland har Amazon og eBay tilsammen 66% af al e-handel, og tager vi til Kina, er andelen endnu større – her hedder markedspladserne blot fx AliExpress, Taobao, JD.com, og TMall. I dag siger statistikken, at kun 10% af danske virksomheder har erfaring med salg via globale markedspladser.

Om jeres produkter havner på markedspladser eller ej, så anbefaler vi, at I overvejer, hvordan I hjælper jeres B2B-kunder med bedst muligt at formidle de rigtige informationer videre til forbrugerne. Og vi mener naturligvis, at løsningen er standardiseret udveksling af stamdata, baseret på unik identifikation af jeres geniale produkter.

Vil du vide mere om dit produkts digitale tvilling?

GS1 Denmark rådgiver gratis sine medlemmer om, hvordan de kan optimere deres handel og logistik – også i et e-handelsperspektiv. Blandt andre Salling Group, Coop, Dagrofa, Reitan, Amazon, eBay og Alibaba bruger GS1-standarder. Kontakt os og find ud af, om vi ikke også er relevante for dig?

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Medlemsnyhed

Indrykket af
GS1 Denmark

Vesterbrogade 149
1620 København V
Danmark
GS1 Denmark

Send til en kollega

0.072