23948sdkhjf

Åbne systemer er butikkernes allierede i betalingskrigen  

| Medlemsnyhed | Indrykket af Verifone Denmark A/S

Danske butikker og kæder er inden for de seneste fire år blevet hvirvlet ind i en stor betalingskrig. Nye apps, nye gebyrregler og nye toner omkring Dankortet gør betalingsfremtiden usikker.

Danske butikker og kæder er inden for de seneste fire år blevet hvirvlet ind i en stor betalingskrig. Nye apps, nye gebyrregler og nye toner omkring Dankortet gør betalingsfremtiden usikker. Åbne betalingsløsninger i butikkerne er det bedste svar, mener direktøren fra Verifone.

Betalings-Danmark er efter flere årtiers stilstand blevet kastet ud i en regulær kappestrid mellem apps, betalingskort og forskellige teknologier. Og striden er langt fra slut.  Aktuelt er Dankortets fremtid oppe i luften, og samtidig har MobilePay fået selskab af de første globale betalingsløsninger i form af bl.a. Apple Pay.

”Vi har set en eksplosiv udvikling i valgmuligheder, og betalingsmarkedet vil fortsat være dynamisk og uforudsigeligt. Usikkerheden om Dankortet og de internationale betalingskort er en vigtig årsag til, at detailhandelen skal sikre sig friheden til at vælge,” siger adm. direktør Chris Lund-Hansen fra Verifone, som har leveret over halvdelen af betalingsterminalerne i danske butikker.

Frit valg på betalingsløsning kan spare penge

Indløsningen af betalingskort er et vigtigt delmarked, hvor en håndfuld leverandører tilbyder forskellige løsninger. Listepriserne på at indløse kundens betaling med et betalingskort varierer fra 0,6 til 1,79 pct. af beløbet. Verifone vurderer, at priserne kan forhandles længere ned af butikskæder med stor volumen.

”Der er potentielt mange penge at spare her, hvis man sikrer sig valgfriheden. Vores tilgang som leverandør af betalingsterminaler er at holde alle døre åbne gennem konsekvent fokus på at være en åben betalingsplatform. Vi tror, at kæder og butikker i længden får mest værdi ud af frit valg på betalingsområdet. Butikken skal kunne vælge mellem flere indløsningsleverandører. På samme måde kan butikkerne give forbrugerne frit valg til at betale på den måde, den enkelte kunde foretrækker,” siger Chris Lund-Hansen.

Rema 1000 og Dagrofa skiftede over

Verifones tilgang har givet nye kunder i de senere år, hvor en række kæder har valgt at flytte over på Verifones betalingsterminaler. Det gælder Stark, Rema 1000, Bauhaus, Fleggaard, Meny, Spar og de øvrige kæder i Dagrofa. Åbenheden indgår klart i butikskædernes overvejelser. Eksempelvis sagde Dagrofas koncerndirektør i en pressemeddelelse om skiftet til Verifone, at Dagrofa nu åbner for nye terminaler, hvor alt er samlet, så det er nemt at overskue for både kunde og ekspedient uden bøvl med ekstra bokse.  Samme argument var vigtigt for Fleggard og Calle:

”Vi vil ikke have vores butikker plastret til i sorte bokse for at kunne tage imod betaling fra en enkeltstående app. Vi foretrækker én betalingsterminal, som er åben og kan det hele,” siger driftschef Per Sørensen fra Fleggaard og Calle, som står for op mod halvdelen af den danske grænsehandel på omkring seks mia. kr.

”Vi vil ikke være låst til en bestemt app eller til en bestemt betalingsterminal. Det undgår vi ved at skifte til Verifone. Terminalerne tager imod alle nuværende betalingstyper og apps, og vi forventer, at den rivende udvikling fortsætter, så i morgen kan det være at kunderne vil betale med AliPay, Google-pay eller noget helt tredje.”

Åbenhed gennem standarder

På betalingsområdet skal butikker både vælge point-of-sale-system, betalingsterminaler og indløsere på diverse betalingskort og apps. I alle kategorier findes der flere valgmuligheder, men samtidig er de traditionelle kategorier udfordret, fordi nye aktører bryder fortidens mønstre.

”Vi har bevidst valgt en fremtidssikret løsning, der indeholder de tekniske interfaces, som vi regner med, at der bliver brug for, når der kommer nye betalingsmidler. Vi behøver ikke bekymre os om integrationen mellem terminal og vores POS system. Kommer der nye standarder, så forventer vi, at vores POS-leverandør implementerer de nye løsninger i samarbejde med Verifone”, siger IT-direktør Klaus Bech fra optikerkæden Thiele.

Den centrale differentiering her-og-nu er, om betalingsterminalen er bundet tæt sammen med en bestemt indløsningsleverandør. På den måde kan butikken nemlig miste valgfriheden til at finde den bedste og billigste kortindløsning. Teknologisk set er det også afgørende om terminalen både har NFC og Bluetooth, som er to forskellige standarder inden for trådløs betaling.

”Jeg kan kun anbefale, at kunderne holder et meget vågent øje med, om leverandørerne af POS, terminaler og apps kører den åbne stil. Det gælder ikke mindst omkring indløsningen. Ens valg i nutiden kan vise sig at være en rævesaks i fremtiden,” slutter Chris Lund-Hansen.

Tilmeld dig Verifones nyhedsbrev


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Verifone Denmark A/S

Knapholm 7
2730 Herlev
Danmark
Verifone Denmark A/S

Send til en kollega

0.058