23948sdkhjf

Plantorama bruger faglighed og rådgivning i deres livesalg

| Medlemsnyhed | Indrykket af Easy Live Sales ApS

Plantorama bruger faglighed og rådgivning i deres livesalg – resultatet er 1200 seere, 400 nyhedsbrevsmodtagere og en højere konverteringsrate

Plantoramas sortiment spænder bredt; lige fra haveplanter og keramik til gaveartikler og dyrefoder. Med 13 centre fordelt over hele landet er Plantorama Danmarks største have-og plantecenter.

Plantorama ville gøre deres kunder en oplevelse rigere
Plantorama oplevede, at noget rørte på sig i markedet. En bevægelse, der blev skubbet yderligere i gang af coronaepidemien, som skabte et nyt fokus på at være til stede for kunderne andre steder end i de fysiske centre. Plantorama var især udfordret af, at deres onlinesalg kørte gennem deres fysiske centre, hvorfor de også mistede deres onlinesalg, da centrene skulle lukke ned. De var nysgerrige på, hvordan de kunne følge med markedet – og i den forbindelse fandt de liveshopping interessant.

Plantorama har et generelt ønske om at gøre deres kunder en oplevelse rigere, hvilket gerne skulle skinne igennem på alle deres platforme. Det har været den største drivkraft for at inkorporere rådgivning, faglighed og inspiration i deres liveevents. Plantorama har sat deres helt eget præg på liveshopping med et koncept, der udnytter al deres interne faglighed.

”Den viden, vi har hos fagpersonalet i centrene, kan gennem livesalget blive formidlet ud til kunderne, så vi kan positionere os. Vi har typisk haft flere værter ud over mig selv til at styre slagets gang – gerne folk med forskellige fagligheder: En gartner, en dyrlæge, eventkoordinatorer og dekoratører, der har bundet kranse og dækket borde.”

-       Sisse Porse Norlyk, Proceskoordinator i Plantorama.

For at muliggøre liveshoppingen slog Plantorama sig sammen med ELISA, der kunne gøre det nemt at præsentere de specifikke varer for kunderne. Plantorama havde deres egen webshop og betalingsløsning, men havde brug for et system, der kunne holde styr på kommentarerne og sende besked ud til kunderne med de features, de havde valgt at have med i liveeventet – herunder produkter, konkurrencer, vouchers osv.

”Det er en nem måde for os at få præciseret, hvor vi gerne vil have kunderne hen. På den måde kan vi få dem fra Facebook og ind på vores website og finde den specifikke vare eller landingsside, vi gerne vil lede til. Så har de gennemført købet på vores eget site.”

Kundeundersøgelser til liveeventet viser enormt engagement
I processen med at blive bedre til livesalg har Plantorama udsendt kundeundersøgelser til alle, der har interageret med deres liveevents.

”Kundeundersøgelserne har givet os super flotte resultater – høje NPS-scorer, meget brugbar feedback fra seerne, herunder hvad de har sat pris på, hvad deres motivation har været for at se med, deres købsintentioner og meget andet.”

Vi tager udgangspunkt i kundeundersøgelsen, som blev lavet med de personer, der deltog i Plantoramas liveshopping-event d. 7. oktober 2021 – og resultaterne taler næsten for sig selv:

·      95 % af seerne oplevede, at fagligheden under programmet var høj.

·      94 % af seerne oplevede, at rådgivningen under programmet var god.

·      87 % af seerne så liveeventet med formålet om at søge inspiration.

·      85 % af deltagerne har tænkt sig at handle i Plantorama i den nærmeste fremtid.

Kundernes formål med deltagelse i liveeventet var:

·      at søge inspiration

·      at få faglig rådgivning

·      at shoppe.

 Vi ser, at langt de fleste seere kommer for at få ny inspiration og faglig rådgivning. Dog ved vi også, at hele 85 % af seerne har tænkt sig at shoppe i Plantorama i den nærmeste fremtid.

”Vi har fået bekræftet, at rigtig mange af vores seere ser med netop på grund af det rådgivende element og inspirationen. Det bekræfter os i, at vores format kan noget. Det er selvfølgelig en salgskanal, men det handler også rigtig meget om branding. Der er mange, der ser med, med intentionen om at blive inspireret.”

Kundeundersøgelsen viser altså, at rådgivning og inspiration er hovedformålet for seerne, og det er med til at berettige det store setup, som Plantorama har arbejdet med. De har bygget eventet op historiefortællingsmæssigt og lavet et univers, der er både fortællende og personligt.

”Kundeundersøgelsen viser også, at kunderne ser med af forskellige grunde og de åbne svar viser, at kunderne ikke 100 % ved, hvad de skal forvente af liveshopping. Derfor er det stadigvæk noget vi kan være med til at præge og teste i forskellige formater.”

Flere besøgende på websitet og i centrene
Det store engagement fra seerne ses ikke kun i kundeundersøgelserne. Plantorama har også oplevet høj trafik på websitet omkring og i timerne efter liveshopping-eventet. De oplever også, at de kunder, der kommer ind på websitet direkte fra links, de sender gennem ELISA, generelt bliver lang tid på siden – og endda markant længere end de gennemsnitsbesøgende.

Der er desuden en meget højere andel af lige netop de kunder, der køber noget end gennemsnittet. Konverteringsraten stiger altså tydeligt ved de kunder, der har deltaget i liveeventet.

Plantorama har også oplevet, at konkurrencer og gratis giveaways er med til at give rigtig høje deltagertal. De har blandt andet givet en voucher ud under eventet, der kan indløses i centrene efterfølgende. På den måde kunne de binde deres online og offline tilstedeværelse sammen og skabe trafik ude i centrene og igen få vist deres sortiment og faglighed blandt personalet derude.

”Vi har fået mange af seerne ud i centrene efterfølgende og kan se, at er en høj andel af dem, der henter den gratis giveaway, også køber noget andet, når de alligevel er der – og på den måde får vi skabt noget omsætning.”

1200 deltagere og et hav af nye nyhedsbrevsmodtagere
Plantorama slog deres egen rekord ved deres seneste liveevent med hele 1200 seere, der sad med gennem hele liveeventet. Deltagertallet har svinget fra alt mellem 300 og 600 og er altså fordoblet ved det nyeste liveevent. 

I løbet af liveeventet har Plantorama haft konkurrencer med signups til deres nyhedsbrev – en metode, der har skaffet dem omkring 300-400 nye nyhedsbrevstilmeldinger pr. liveudsendelse. Det har givet dem endnu en platform at være til stede på.

Alt i alt er der altså ikke tvivl om, at livesalg – eller i dette tilfælde liveshows med et større setup og fokus på faglighed og inspiration – har givet rigtig gode resultater. Resultater, der både har vist sig i tilfredse og engagerede kunder, mange seere, mere trafik på websitet og i centrene og ikke mindst øget branding.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Easy Live Sales ApS

Haslegårdsvej 8
8210 Aarhus V
Danmark
Easy Live Sales ApS

Send til en kollega

0.078