Med en sygefraværspolitik er I klædt godt på, når der kommer sygemeldinger, for den giver jer nogle rammer, I kan holde jer til - både i det daglige, og når det uventede sker.
I vil vide, hvad I bør gøre, når en medarbejder sygemelder sig. Medarbejderen vil vide, hvordan de selv skal agere, når de bliver syge, og hvad de kan forvente fra ledelsen.
I kan lave jeres sygefraværspolitik ganske enkel med nogle få retningslinjer, eller den kan være mere omfattende, hvor I kommer omkring mange ting: alt fra forebyggelse af stress til de konkrete arbejdsgange ved sygefravær og de forskellige roller i virksomheden.
Brug skabelonen og kom godt fra start
Start med at finde ud af, hvad jeres grundlag og niveau skal være. I kan med fordel være opmærksomme på balancen mellem hensynet til den enkelte sygemeldte medarbejder, teamet/afdelingen og virksomhedens daglige drift og økonomi.
Cabis skabelon giver jer en punktvis oversigt over de ting, I bør forholde jer til, når I skal lave en sygefraværspolitik.