23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Digital Commerce – hvad bringer 2023

Efter en lille Coronapause vendte E-handelskonferencen tilbage i sin fysiske form og sikke en form. 1600 solgte billetter, inspirerende talere og glade deltagere, der trissede fra Øksnehallen med et smil på læberne.

Men hvad tager vi derfra og bringer med ind i 2023?

Der er ingen tvivl om at 2022 var et hektisk år for e-handelsbranchen. Dybe spor fra Coronakrisen begynder at vise sig frem, både på godt og ondt. Vinderne i det forgangne år, var de virksomheder, der formåede at omstille sig en ny virkelighed og imødekomme den nye virkelighed på innovative måder. For at samle op på året, har vi fra Columbus samlet fire spændende tendenser fra året som var særligt interessante. – Og som vi se mere af i 2023.

I det følgende kan du læse om personalisering og live shopping, mens vi også stiller skarpt på fremtidens forbruger – Generation Z.

1) Den digitale transformation - Fra rødstenshus til skyen
Som nævnt havde pandemien en stor effekt på digitaliseringen hos mange virksomheder. Matas var en af de store, der reagerede hurtigt, da landet lukkede ned. Her tog Matas de første spadestik med flere nye digitale tiltag. Heriblandt Guided shopping.
Matas indså hurtigt at selvom muligheden for fysisk interaktion forsvandt, betød det ikke at brugernes behov for personlig rådgivning stoppede.

2) Hyperpersonalisering – Guided Shopping
Tiltag som personaliseret søgning, personaliserede reklamer, interaktive guides, live chats, 1-1 video-rådgivning og live shopping giver muligheden for at stille det behov online.

Guided Shopping er som at have en medarbejder, der byder velkommen ind i din fysiske butik, og spørger aktivt ind til dine behov og ønsker, og guider dig til det produkt, der bedst passer til dig. Hos Matas kan man f.eks. få live videorådgivning af en materialist gennem deres app.

Med andre ord formår Matas at emulere den fysiske oplevelse kunden får i deres butikker igennem digitale midler. Dette er et kerneeksempel på en omstillingsparat og ledende digital virksomhed, som forstår at tilpasse sig omgivelserne på bedste vis.

3) Live shopping
Hvor hyperpersonalisering i høj grad træder i kraft så snart kunden er indenfor murene, har live shopping til formål at lokke kunderne hen til butikkens dør.

Live shopping har i noget tid været et kæmpe fænomen i Kina, hvor den udgør 10-15 procent af samlede e-handelsomsætning. Men også i Europa er konceptet ved at vinde indpas.

Det er lidt groft sagt en personaliseret version af Tv-shop, hvor butikker viser deres sortiment og kunden kan interagere med medarbejderen i butikken, og købe eller bestille varerne live.

Herhjemme har vi eksempler fra f.eks. Power.dk, der havde bygget deres eget studie til lejligheden. De formåede at omsætte for +20 millioner på kun fire timer under Black Friday i 2021.

Det er selvfølgeligt ikke kinesiske tilstande, hvor liveshopping har skabt influencere med kendisstatus, der kan tiltrække flere hundrede millioner seere om måneden. Et eksempel er Austin Li Jiaqi, kongen af læbestift, der solgte for $1,7 milliarder på 12 timer.

De tal skal man selvfølgelig tage med et gran salt, men det er tydeligt, at konceptet er populært. Platforme som Facebook, Amazon og TikTok satser også hårdt på området, så det har unægtelig også sin plads på den danske e-handelsscene.

4) De nye forbrugere
Hvornår har du sidst talt med en teenager?

Det er fremtidens forbrugere og indkøbere. Deres indflydelse er uundgåelig, både i B2C og B2B.

Generation Z har andre købsmønstre og, ikke mindst, andre forventninger til produkter, virksomheder og digitale muligheder. Du skal stå for noget, da denne generation i langt højere grad er drevet af social retfærdighed, klimabevisthed og store etiske spørgsmål. De gennemskuer dit brand med det samme, og det er ikke muligt at snyde dem.

De er den mest influerende forbrugergruppe lige nu, for de påvirker også deres forældres købsmønstre. Så hvis virksomheder vil ramme Generation Z, skal de i langt højere grad sætte ’Purpose’ på agendaen, og spørge dem selv, hvad deres egentlig bidrag til det globale samfund er.

 

Artiklen er oprindelig publiceret af Dansk Erhverv.

Columbus A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK13228345
P nummer: 1018457497

Send til en kollega

0.031