23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Hvem har ansvaret ved tab af data under reparation af hardware?

Ved reparation af hardware er det som udgangspunkt kundens ansvar at sikre en backup af data. Men ansvaret kan blive reparatørens eller sælgers under visse omstændigheder. Læs her, hvordan du håndterer problemet.

Tab af data – et bevisproblem
Datatab er ikke værkstedets ansvar. Det har ligget fast, siden dengang data var ”billedfiler” på en råfilm på celluloid, som efterfølgende skulle fremkaldes. Det universelle bevisproblem er, hvordan man kan bevise, at der var tale om værdifulde data, når de ikke findes mere. Selv om man kan bevise, at man stod med sit fotografiapparat, hvor man kunne have taget årets mest sensationelle pressebillede, kan man jo ikke bevise, at det kom med på filmen, eller om filmen var gået tabt, fordi man som kunde havde åbnet apparatet i utide.

Reparation af hardware
Nutidens problemstillinger på IT-området er de samme som for gammeldags kameraer. Problemerne opstår, når hardware skal repareres – i nogle tilfælde, når en sælger skal afhjælpe en mangel. Problemet for kunden er ofte, at skærmen går i sort, og man ikke kan gemme data på grund af fejlen ved udstyret. Man kan som kunde selvfølgelig anmode værkstedet om at lave en backup, men det vil være mindre klogt af et værksted at love andet end at gøre et fagmæssigt forsøg – mod betaling selvfølgelig. Hvorvidt hukommelsesmediet – harddisk, hukommelseskort mv. – allerede er slettet, kan reparatøren ikke vide, før han har udført undersøgelsen.

Værkstedet skal fraskrive sig ansvaret for tab af data
Dette er baggrunden for, at langt de fleste reparatører tager et udtrykkeligt forbehold i indleveringkvitteringen og ofte beder kunden skrive under på dette. Forbeholdet bliver afgørende, hvis opgaven er at redde data.

Lad være med at påtage dig erstatningsansvaret
Dansk Erhverv har rådgivet virksomheder, som har lovet at redde data på udstyr, der skulle repareres. Nogle virksomheder har endda påtaget sig erstatningsansvaret for at bevare kunderelationen, og så går det mange gange helt galt. Kunden kan påstå, at det var meget kostbare data og fremsætter derfor et erstatningskrav til reparatøren, der i sagens natur er udokumenteret.

I et sådant tilfælde bliver virksomheden nødt til at betale som på en blankocheck, da alternativet er at påstå, at kundens erstatningskrav er det rene digt, og så har man jo mistet kunden alligevel.

Kunden må sørge for konstant back up
Dansk Erhverv råder derfor til omhyggelighed med hensyn til at foretage backup for en kunde, da muligheden for at få erstatning ikke findes, hvis reparatøren har taget de rigtige forbehold og kan bevise dette.

En afbalanceret løsning kunne være, at reparatøren giver afkald på at kræve vederlag for at redde eller gendanne data, hvis det ikke lykkes. Man kan også påtage sig et ansvar, men begrænse det beløbsmæssigt.

I de tilfælde, hvor værkstedet har lovet at redde data, men efterfølgende har glemt det og sletter alt, er værkstedet erstatningspligtig. Så længe kunden ikke kan dokumentere sit tab, er erstatningsansvaret dog ret teoretisk.

Forslag til tekster
I kvitteringen for modtagelse af genstanden til reparation kan man tilføje:

”Herved kvitterer vi for modtagelse af /produktets art/Mærke/Model/Betegnelse/Serie eller imac nr./
Ydre synlige skader ved indleveringen:
Kundens oplysning om fejl som ønskes udbedret og kundens iagttagelser som kan have betydning for identifikation af fejlen:
Utilstrækkelige oplysninger kan betyde forsinkelse af reparation eller at den ikke lykkes ved første forsøg.
Data kan gå tabt ved reparation. Vi påtager os ikke ansvar for dette.
Ønskes data forsøgt bevaret eller gendannet, sker dette kun ved skriftlig aftale og mod særkilt vederlag. Vi kan ikke på forhånd vurdere om det er muligt at løse en sådan opgave.
Ved min underskrift på denne kvittering, accepterer jeg dette vilkår.”

Dansk Erhverv
Børsen, Slotsholmsgade 1-3
1217 København K
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK43232010
P nummer: 1003073049

Kontaktperson

JB
Jesper Brønnum
Kommunikationskonsulent
+45 33746567 jeb@danskerhverv.dk

Send til en kollega

0.036