23948sdkhjf

Garanti skal altid give kunden noget ekstra

| Medlemsnyhed | Indrykket af Dansk Erhverv

Reklamationsret eller garanti? Der hersker ofte tvivl om, hvad der er hvad. Men garanti er noget andet end reklamationsret og som virksomhed er det vigtigt at huske på forskellen.

Ordet garanti bruges ofte i forbindelse med markedsføring af produkter. Alligevel hænder det, at der er tvivl blandt både erhvervsdrivende og forbrugere om, hvad garanti dækker over, og om det ikke bare er et andet navn for reklamationsret.

Men der er stor forskel. Reklamationsretten er en rettighed, som kunden altid har efter købeloven, mens garanti er en ekstra service, som butikker og producenter selv kan vælge at give deres kunder.

Hvis der opstår fejl på produktet inden for de første to år, har forbrugeren mulighed for at vælge mellem at udnytte reklamationsretten eller garantien alt afhængig af, hvad der stiller forbrugeren bedst.

Garantien skal give mere end de købelovssikrede rettigheder

Garantien skal altid stille kunden væsentlig bedre end ved de rettigheder, kunden allerede har efter købeloven. Det betyder, at garantien enten skal løbe længere tid end reklamationsretten eller dække noget ekstra, hvis den kun løber i to år eller i kortere tid.

Vælger du at tilbyde dine kunder en garanti, kan du selv vælge, hvad den omfatter og ikke omfatter, så længe kunden er bedre stillet end efter købeloven.

Det kan eksempelvis være, at garantien kun dækker dele af produktet, eksempelvis selve urskiven og ikke remmen på uret. Eller at den kun dækker i en specifik periode eller bestemte typer af skader, for eksempel fabrikationsfejl på produktet.

Lover du eksempelvis en ”100 procent garanti” eller ”totalgaranti”, vil garantien dække alle fejl på varen, som ikke skyldes forbrugerens forhold. Det er derfor vigtigt, at du klart formulerer, hvad garantien indeholder. Ellers vil den blive anset som en fuld garanti, og så kan kunden i store træk få dækket de fleste fejl, der er opstået som følge af normal brug, fx almindeligt slid på produktet.

Hvad skal der stå i garantibeviset?

Når du ved købet giver kunden et garantibevis, skal betingelserne for garantien fremgå tydeligt af beviset. Gør det derfor bl.a. klart:

- Hvor længe garantien løber

- Hvad den dækker, herunder hvilke type skader eller hvilke dele af produktet

- Hvilke vilkår der gælder for garantien, for eksempel om cyklen skal have været til serviceeftersyn, for at garantien stadig gælder

Du kan læse mere om hvad du som virksomhed skal huske på i forhold til bestemmelser i købeloven her: Købeloven - B2C. Som medlem i Dansk Erhverv er du også velkommen til at kontakte vores jurister, som løbende yder rådgivning i blandt andet købeloven.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Dansk Erhverv

Børsen, Slotsholmsgade 1-3
1217 København K
Danmark
Dansk Erhverv

Send til en kollega

0.078