23948sdkhjf

Ældre bruger flest penge på nettet

| Medlemsnyhed | Indrykket af Dansk Erhverv

Børnefamilier e-handler oftest, men de ældre bruger flest penge. Og mens de yngre mest køber tøj, sko og busbilletter, bestiller de ældre elektronik og rejser. Det viser en ny omfattende undersøgelse om danskernes e-handel fra Dansk Erhverv.

Hun er i 50’erne, bor i en storby, og når hun handler på nettet, køber hun elektronik, tøj eller sko og rejser. Og så tilhører hun den aldersgruppe i Danmark, der bruger allerflest penge på e-handel. For hver gang en yngre dansker har brugt 63 kr. på nettet, bruger de 50-59 årige nemlig 118 kr. Det viser en ny undersøgelse om den typiske danske e-handlende fra Dansk Erhverv.

”Det er ikke længere kun de unge og de digitalt indfødte, der handler på nettet. De ældre danskere er i dag næsten lige så flittige til at e-handle som de yngre, og de bruger flere penge, når de først går i gang. Det kan netbutikkerne udnytte,” siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

De yngre handler til gengæld oftere på nettet. Der er for eksempel dobbelt så mange i gruppen med børn under 18 år, der nethandler flere gange om ugen. Og mens 56 procent af børnefamilierne har lagt varer ned i den elektroniske indkøbskurv inden for den seneste måned, gælder det kun for 39 procent af samtlige danskerne.

”Ikke overraskende er børnefamilier dem, der oftest handler på nettet. Det er fleksibelt og passer derfor godt ind i travle børnefamiliers liv,” siger Lone Rasmussen.

Ældre vil have elektronik og rejser

Der er også store forskelle, hvad de forskellige aldersgrupper køber. Er du over 50 år, køber du først og fremmest elektronik og dernæst tøj eller sko. Samtidig køber de ældre over 60 år tre gange så ofte rejser og hotelophold som de yngre.

”Det afspejler, at de ældre har flere penge at rejse for end de yngre, og at de har fået tiden til at gøre det. Men det viser også, at en stor del af disse markeder er flyttet over på nettet, og at deres ydelser købes der,” siger Lone Rasmussen.

Tøj og sko står øverst på de yngres indkøbsliste – faktisk køber de tre gange så ofte tøj og sko på nettet som de ældre. Det er også populært at købe bøger eller tidsskrifter på nettet, og det gælder både hos de yngre og ældre. De yngste er desuden meget flittigere til at købe bus- eller togbilletten på nettet og til at downloade og streame tv, film, musik, spil eller bøger end de ældre.

Mænd og kvinder handler stort set lige meget på nettet, men mændene køber for flere penge. Når en kvinde har e-handlet for 95 kr., har mændene købt for 105 kr. Og mens kvinderne især bestiller tøj eller sko, køber mændene elektronik. Til gengæld er der ikke de store kønsforskelle, når det handler om køb af serviceydelser som oplevelser, billetter og download af film og bøger.

Danmark næstbedst til e-handel

Danskernes e-handel rundede sidste år 80 mia. kr. og slog dermed rekord. I alt handlede 79 procent af danskerne på nettet. Det placerer Danmark på en europæisk andenplads, og kun briterne overgår os.

Samtidig viser undersøgelsen, at 94 procent at danskerne er trygge ved at handle på nettet. Desuden siger 92 procent, at de er meget eller overvejende tilfredse, når de køber på nettet.

”Vi er absolut med i den europæiske superliga for e-handel. Detailhandlen i Danmark har formået at omstille sig til den digitale tidsalder, og som undersøgelsen viser, gælder det også for den danske forbruger,” siger Lone Rasmussen.





Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Dansk Erhverv

Børsen, Slotsholmsgade 1-3
1217 København K
Danmark
Dansk Erhverv

Send til en kollega

0.062