23948sdkhjf

Mystisk EU-kritik af virksomheder

| Medlemsnyhed | Indrykket af Dansk Erhverv

Dansk Erhverv glæder sig over, at EU-kommissionen vil fjerne barrierer for e-handlen over grænserne, men undrer sig over, at virksomheder kritiseres for at ville begrænse den fri handel.

EU-Kommissionen vil den 6. maj præsentere en plan for at fjerne de tekniske, lovgivningsmæssige og praktiske barrierer for internethandel over grænserne i EU. Det imødekommer et mangeårigt ønske fra Dansk Erhverv, som hilser initiativet velkomment.

Uoverskueligt med 28 forskellige vilkår

”Vi har mange butikker i Danmark, der gerne vil have kunder i andre EU-lande, men som simpelthen ikke har overskuddet – hverken økonomisk eller praktisk – til at sætte sig ind i 28 landes forskellige vilkår og næsten lige så mange sprog. Der er for eksempel forskellige forbrugerregler, de skal leve op til, forskellige mærkningskrav og forskellige regler for produktsikkerhed. Og der er i dag heller ingen systemer til at sikre, at der bliver betalt korrekt moms,” siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv.

Undrer sig over kritik

Dansk Erhverv undrer sig dog over gårdsdagens udmelding fra konkurrencekommissær Margrethe Vestager om, at virksomheder aktivt prøver at begrænse den fri handel.

”Vi er noget forundret over kritikken af virksomhederne. De burde tværtimod have ros for, at der på trods af besværlighederne faktisk er ganske megen e-handel over grænserne i EU i dag,” siger Lone Rasmussen.

Få nu udarbejdet en fælles oversigt!

”Der er ingen steder, hvor netbutikkerne kan orientere sig om, hvilke regler de skal rette sig efter, hvis de vil e-handle med forbrugere i andre EU-lande. Dansk Erhverv har længe opfordret til at få udarbejdet en oversigt, men indtil nu har hverken EU-Kommissionen eller medlemslandene formået at lave den. I det lys er det temmelig friskt at forvente, at enhver lille netbutik skal kunne overskue det,” siger Lone Rasmussen.

Dansk Erhverv roser derfor den danske regering for at sætte fokus på både dette og de øvrige barrierer i sin nye IKT-vækstplan.

Naivt at undervurdere forskelle i sprog og kultur

Forskelle i sprog, kultur og afstande skal ikke undervurderes
Kommissionen beskrev i gårdsdagens udmelding forskelle i sprog som ”banale” problemer. Men det er ifølge Dansk Erhverv naivt at undervurdere de udfordringer, som det giver.

”Det er absolut ikke nogen banal udfordring at betjene sine kunder på mere end 20 sprog. Det både koster og er meget ressourcekrævende,” siger Lone Rasmussen.

Et klik for forbrugeren
- et stort skridt for virksomhederne

”Man må heller ikke glemme, at selvom netbutikken kun er et klik væk for forbrugeren, kan forbrugeren være meget langt væk fra virksomheden. Det har stor betydning for fragtprisen – og det får især betydning, hvis der viser sig at være noget galt med varen. For så har forbrugeren ret til at få den repareret eller få en ny uden, at det koster ham eller hende noget. Men for netbutikken bliver fortjenesten ofte mere end spist op af fragtprisen,” siger Lone Rasmussen.

Lad netbutikkerne bruge deres egne regler

EU-Kommissionens næstformand Andrup Ansip udtalte i går, at der ikke bør være forskel på at handle online og offline. Det ville være godt for virksomhederne, påpeger Dansk Erhverv.
”I dag skal netbutikkerne følge forbrugerreglerne i forbrugerens hjemland, hvis de vil handle online med forbrugere i andre lande, hvilket kan være uoverskueligt. Men det gælder ikke, hvis en forbruger fra et andet EU-land bevæger sig ind i en fysisk butik og køber noget. Så gælder reglerne i butikkens hjemland. Hvis netbutikkerne kunne nøjes med at følge forbrugerreglerne i deres eget hjemland, ville det gøre det lettere for virksomhederne at handle over grænserne,” siger Lone Rasmussen.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Dansk Erhverv

Børsen, Slotsholmsgade 1-3
1217 København K
Danmark
Dansk Erhverv

Send til en kollega

0.094