Sammenligningssider dominerer markedet for online shopping

| Medlemsnyhed | Indrykket af Heymate ApS

De fleste forbrugere sammenligner priser på forskellige varer, inden de shopper, men markedet er for uigennemskueligt, lyder kritikken.

Det boomer med forskellige former for sammenligningssider og prisportaler.

Hvad enten du skal rejse, låne penge, have forsikringer, købe ny vaskemaskine eller til tandlægen, så er der stor sandsynlighed for, at du sammenligner priser og vilkår på nettet, inden du slår til.

Men markedet er alt for uoverskueligt, og prisportalerne har nok magt til at skabe kludder i konkurrencen på de forskellige markeder, lyder kritikken nu fra flere steder.

Af den årsag er Forbrugerrådet Tænk kommet med en advarsel til forbrugere om at være ekstra opmærksomme på priserne, når de sammenligner.

Ikke uafhængige

Det er nemlig langt fra alle sammenligningssiderne, der eksisterer blot for at give dig det bedste overblik. De tjener også penge, og derfor kan du som forbruger ikke altid regne med, at de er helt uafhængige.

Typisk fungerer deres forretningsmodel således, at de forskellige virksomheder betaler for at få lov til at ligge øverst på listen, så du som forbruger klikker dig ind hos dem.

“Man kan altså ikke være sikker på, at det altid er det øverste tilbud, der er det billigste og bedste,” siger Kenneth Andersen fra Pengepartner.

Han opfordrer dig som forbruger til at sætte sig ind i de forskellige virksomheders reelle tilbud og priser på deres respektive hjemmesider, inden du køber.

Men derfor kan sammenligningssiderne og prisportalerne dog stadig være et ganske nyttigt værktøj til at skabe et generelt overblik, påpeger han.

Kludder i konkurrencen

Der er dog andre, der retter en skarpere kritik af sammenligningssiderne. De mener, at de kan være med til at forkludre konkurrencen.

I stedet for at betale prisportalerne for at komme til at ligge øverst på listen, “opfinder” de i stedet et urealistisk billigt tilbud. Når du som forbruger så vil købe det pågældende produkt, viser den reelle pris sig altså at være meget højere end først angivet.

På den måde bliver priserne sat kunstigt ned, og det kan skabe kludder i konkurrencen.

Derudover kan det også hæmme konkurrencen negativt - set fra forbrugernes synsvinkel - når de konkurrerende virksomheder hele tiden kan holde øje med hinanden.

Medlemsnyhed

Indrykket af
Heymate ApS

Klostergade 56 C
8000 Aarhus C
Danmark
Heymate ApS

Send til en kollega

0.056