23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det dårligste år nogensinde: Blodrøde tal i Coop-regnskab

Selvom omsætningen steg med cirka 900 millioner kroner - knap to procent i forhold til 2021 - skjuler det ikke, at Coops regnskab for 2022 er blodrødt. 

Fra at have præsteret 585 millioner kroner i overskud i 2021 ender 2022 ud med et underskud på svimlende 628 millioner kroner. 

Det skriver Coop i en pressemeddelelse. 

- Det er et utilfredsstillende resultat, som kommer efter en række gode år. Men 2022 var samtidig året, hvor vi accelererede investeringerne i vores strategi, Fremtidens Coop, der vil transformere Coop og sikre et enkelt, effektivt og vindende Coop med færre men stærkere kæder, siger Lasse Bolander, der er bestyrelsesformand i Coop. 

Tre faktorer, der ifølge Coop har skabt historisk tab

  • Offensive investeringer i Coop 365discount og ny IT-platform, Coop One
  • En faldende forbrugertillid som følge af høj inflation og krigen i Ukraine, der har medført en markant ændring i kundernes indkøbsvaner, så der er blevet købt mindre og billigere, hvilket har ramt hele markedet og specielt Coops supermarkeder.
  • Samtidig er det ikke lykkes at få de mange prisforhøjelser fra leverandørerne hjem i fuldt omfang på forbrugerpriserne, hvorfor der er realiseret en væsentlig lavere avance

Kilde: Coop

Coop lancerede i slutningen af januar en ny strategi, der skulle gøre op med koncernens negative økonomiske tendenser - blandt andet blev Irma-kæden lukket, mens også Coop.dk Mad måtte lade livet. 

Coop-direktør, Kræn Østergaard Nielsen, påpeger i den sammenhæng, at den nye strategi vil have fokus på tre butikskæder - Coop, 365discount og Brugsen.

Fra otte til tre kæder

  • I den nye struktur overgår Coop-koncernen til kun at omfatte tre kæder:
  • Coop/Coop.dk, Coop 365discount og Brugsen
  • Mod tidligere: 
  • Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk Mad

Kilde: Coop

Han mener, at Coop 365discount-kæden er kommet godt fra land via en "stærk kommerciel start", står det skrevet i pressemeddelelsen. 

- Vi har haft en vækst i sammenlignelige butikker på 18 procent i 365 i 2022 - langt over discountmarkedet som helhed. Med sejre og topplaceringer i en lang række pris-test, kan vi konstatere, at vi har fået et langt bedre pris-image, hvilket er afgørende i discount. Så vi har et godt udgangspunkt for næste fase, hvor målet er at forsætte den høje vækst i vores omsætning og markedsandel i discount med vores grønne kæde, siger Kræn Østergaard Nielsen. 

Coop-koncernen forventer - på bagkant af det ovennævnte historisk dårlige årsresultat - at 2023 bliver bedre, men at man fortsat vil være "mærkbart præget af den lave forbrugertillid". 

- Med store investeringer i de tre kæder, med en topmoderne IT-platform udrullet til alle vareområder og butikker, de stærkeste egne varemærker og en offensiv satsning på ansvarlighed vil vi i de kommende år blive endnu mere attraktive for kunderne, og dermed igen vokse og vinde markedsandele, siger Coop-direktøren. 

Se nøgletal for: {{ company.name }}
BREAKING
{{ article.headline }}
0.766