Analyseinstitut: Disse dagligvarekæder vinder markedsandele
En ny analyse fra Retail Institute Scandinavia belyser og understreger en udvikling på det danske dagligvaremarked, som peger pilene i retning af discount og lavpris.
Det skriver analyseinstituttet selv i et nyhedsbrev mandag, hvori det beskrives, at 42 procent af den samlede omsætning i dansk dagligvarehandel bliver lagt i discountkæder.
Det er en stigning på tre procentpoint siden 2019, skriver Retail Institute Scandinavia.
I særdeleshed er det Netto- og Rema 1000-kæderne, der trækker markedsandele til sig. og de noterer sig for henholdsvis 15 og 14,6 procent af markedet. Coops discountsatsning - Coop 365discount - tegner sig for 5,9 procent, mens Lidl-kæden råder over 3,6 procent af markedsandelene.
Ifølge analyseinstituttet er forskellen på de to sværvægtere i discounthandlen - Netto og Rema 1000 - blevet kraftigt formindsket hen over de seneste år.
Således var forskellen på de to kæders markedsandele i 2019 på seks procentpoint - mens den altså i dag er 0,4 ditto.
Derudover beretter Retail Institute Scandinavia, at de store supermarkeder har holdt sig på status quo siden 2019 - mens hypermarkeder, som eksempelvis Bilka-kæden, er gået tre procentpoint tilbage på markedet.
Her på RetailNews udgav vi tidligere på sommeren et stort overblik over de seneste ni måneders heftige aktivitet på dagligvaremarkedet - det kan man dykke mere ned i her.