23948sdkhjf

Rema 1000 om køb af el-lastbiler: Bestemt afgift har været afgørende

For Rema 1000 er tiden moden til levering af dagligvarer med el.

Regeringens bebudede kilometerafgift, der træder i kraft i 2025, har blot været med til skubbe på beslutningen om at bestille 30 el-lastbiler. De første 20 el-lastbiler bliver leveret i år, de øvrige kommer i 2024.

- Vi forventer, at vi over de kommende måneder kan omlægge hver sjette af vores kørte kilometer til el, og at hver tredje levering til butikkerne fremover vil foregå med el-lastbil, fortæller REMA 1000’s transportchef Kenneth Veng Jespersen.

- El-lastbilerne er dyrere og kræver et helt andet distributionsmønster, men vejafgiftens indførelse gør, at investeringen – i heldigste fald - bliver omkostningsneutral for os.

- Det kan godt være, at erhvervsorganisationerne bliver kede af vores udmelding, men vejafgiften har været med til at skubbe på vores beslutning, siger Kenneth Veng Jespersen.

Overtager Aldi

- Vi er jo heldige med timingen, fortsætter transportchefen.

- Vi har lige fået godkendt købet af 113 butikker fra Aldi, hvor vi forventer at åbne Rema-butikker i mellem 60-80 af de tidligere ALDI-butikker og sælge resten videre. I den forbindelse får vi et vist antal lastbiler og chauffører. Vi benytter så lejligheden til at skifte noget af materiellet ud med el-lastbiler.

- Placeringen af vores administration i Horsens passer fint til distribution med elektriske lastbiler. Sætter du passeren på 150 km rundt om Horsens, når vi rigtig mange af de store jyske byer som Randers, Århus, Silkeborg, Horsens, Kolding og Vejle. Det gør det muligt at planlægge ture på omkring 300 km, som de elektriske biler har i rækkevidde.

- Vi regner faktisk også med, at vi kan dække Odense med elektrisk lastbil, tilføjer transportchefen.

Se nøgletal for:
Læs mere om: transport el-lastbiler
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.676