23948sdkhjf

H&M vil indføre gebyr på returvarer: Zalando har en anden strategi

Ved hjælp af bedre vejledning har Zalando reduceret de størrelsesrelaterede returleveringer med 10 procent

Kunder der handler i H&M´s netbutik skal i fremtiden vende sig til at betale for at sende varer retur.

Det fortalte tøjgigantens koncernchef, Helena Helmersson, i et interview med det svenske medie Svenska Dagbladet.

Returvarer udgør et problem for mange webshops, idet det både koster penge og sætter sig i klimaregnskabet, når varer skal transporteres tilbage til lageret.

Derfor har H&M eksperimenteret med returlevering i England og Norge, og nu skal det altså udrulles til resten af Europa.

- Vi vil rulle dette ud til flere lande, først og fremmest i Europa, og så må vi se, hvordan det går. Vi har intet præcist tidspunkt at kommunikere nu. Vi tager det gradvis, og så ser vi på, hvordan kunden reagerer, og hvordan resultatet bliver, siger Helena Helmersson til Svenska Dagbladet.

Dermed følger virksomheden i hælene på andre modebrands som Zara, Uniqlo og Next, der også opkræver betaling, hvis kunderne sender varer retur.

Forkert størrelse

Den tyske e-handelsvirksomhed Zalando har imidlertid valgt at gå en anden vej. Virksomheden har ingen planer om at indføre betalt returnering, men forsøger i at tage andre midler i brug for at komme problemet med returvarer til livs.

Det oplyser virksomheden til SCMNews.

Omkring en tredjedel af virksomhedens returleveringer sker, fordi kunderne har valgt en forkert tøjstørrelse. Derfor forsøger Zalando at vejlede kunderne med detaljerede beskrivelser, videoer af produkter og 360°-visninger af tøjet.

Ifølge virksomheden selv er det lykkedes at nedbringe antallet af størrelses-relaterede returneringer med 10 pct. ved hjælp af denne rådgivning.

- At hjælpe kunderne med at finde den rigtige størrelse og pasform er en vigtig del af at skabe et stærkere bånd til vores kunder. Det er frustrerende at vente på en vare og så opdage, at den ikke passer. Med lanceringen af størrelsesrådgivning baseret på kropsmål fortsætter vi med at udnytte innovation til at hjælpe vores kunder med et af de største problemer i modebranchen, siger Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux-regionen i Zalando.

Et virtuelt prøverum

Syd for grænsen har Zalando taget endnu et virkemiddel i brug i kampen mod de størrelsesrelaterede returleveringer.

I Tyskland, Østrig og Schweiz har kunderne mulighed for at tage billeder med deres mobiltelefoner, hvorefter Zalando ved hjælp af et særligt digitalt værktøj kan vejlede kunderne baseret på deres unikke kropsmål.

Zalando arbejder desuden på et pilotprojekt, hvor kunderne kan oprette en 3D-avatar med deres højde, vægt og køn og herefter prøve dem i et “virtuelt prøverum”.

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.797