23948sdkhjf

Digital udvikling af butikkerne i detailbranchen modvirker butiksdød

GlobalConnect oplever en stigende efterspørgsel på digital udvikling i form af en samlet IT-løsning fra mange dele af detailbranchen. Ved at samle alle IT-løsninger ét sted frigives ressourcer og tid til kerneforretningen, man opnår en større sikkerhed, og det løser problemet med at skaffe IT-folk til egne virksomheder.

”Flere og flere danske retailers outsourcer deres LAN- og Wi-Fi-netværk til managed service providers som os. Vi har over de seneste 20 år set en udvikling, hvor der outsources servere og IT-systemer - Office 365 er også et eksempel på en del af den udvikling. Nu ser vi også det skifte i forhold til LAN og Wi-Fi i butikker,” siger Thomas Hejgaard, Senior Manager Product & Presales i GlobalConnect Netteam.

Man kan undre sig over, at det ikke er sket tidligere, men mange butikker har fastholdt drift af LAN og Wi-Fi i egne butikker som en del af den interne IT-drift. Men nu er der stadigt flere, der begynder at skifte over til det, der kaldes ’Network-as-a-Service’, der er et koncept hos managed service providers. En af forklaringerne er manglen på IT-folk. Ifølge en undersøgelse foretaget af IT-Branchen i 2021 mangler vi knap 8.000 IT-folk i danske virksomheder. Men det bliver værre endnu. Hvis EU’s forudsigelse af efterspørgslen på IT-kompetencer holder stik, så vil Danmark mangle 200.000 IT-specialister i 2030.

Samlet IT-løsning frigiver tid til kerneforretningen

”Skiftet i butikkerne skyldes de stadig større krav, der opstår til disse netværk samt sikkerheden i det. Men en anden vigtig forklaring er også, at mange butikker ønsker flere services knyttet på netop disse netværk, som de hurtigt og agilt skal kunne håndtere. Jeg har talt med flere IT-folk, der siger, at de godt kan fortsætte med at drifte netværket i deres virksomhed, men der er kommet så mange andre opgaver, de også skal tage sig af fra udvikling af apps til services, der giver værdi for kunderne i forretningerne. Med en samlet løsning - SmartConnect - som vi tilbyder, bliver der frigivet tid og ressourcer til at koncentrere sig om kerneforretningen,” påpeger Thomas Hejgaard.

GlobalConnect leverer fiberforbindelser, LAN og Wi-Fi ind i butikkerne, og det foregår på abonnement. Det giver muligheder for at gøre butikkerne mere spændende for kunderne med Wi-Fi, kasseapparater rundt om i butikken m.v. Men det giver i høj grad også spændende muligheder for butikkerne.

Se, hvordan kunder bevæger sig i butikken

”Vi kan fx sætte kameraer op, der viser, hvordan kunderne bevæger sig rundt i butikken. Hvor mange er mænd, hvor mange kvinder, hvilke aldersgrupper er det, var de glade, da de forlod butikken. Her kan man opleve, at der er en betydelig forskel på de kunder, der er den primære målgruppe i onlinesalget, og dem der møder op i de fysiske butikker.”

Thomas Hejgaard understreger, at der er tale om abonnementsbetalinger på GlobalConnects løsninger, og at det dermed er alle typer størrelser af butikker, som konceptet egner sig til - fra damefrisøren til de store detailkæder, hvor sidstnævnte får det meget lettere IT-mæssigt, når der udvides med nye butikker.

”Man betaler ikke noget upfront for at starte op. Der er ikke nogen stor investering i hardware, som normalt kan være en bremseklods for små, nystartede butikker. Man lejer sig ganske enkelt ind på vores netværk, man lejer LAN- og Wi-Fi-udstyret og firewall fra os som en service. Og den dag, man er færdig med at bruge det, så afleverer man det bare igen,” siger Thomas Hejgaard.

SmartConnect betyder, at hele kundens netværk forbindes i én tilpasset samlet løsning data, infrastruktur og forretning er beskyttet af en struktur med fokus på ‘sikkerhed-først’. Med SmartConnect skal kunden ikke bekymre sig om, hvilken afdeling eller servicepartner, der tager sig af det, når teknikken driller. GlobalConnect tager hele ansvaret.

Om GlobalConnect

GlobalConnect er en af de førende leverandører af digital infrastruktur og datakommunikation i de nordiske lande, og lige nu står vi for at drive mere end halvdelen af al datatrafik i Norden. GlobalConnect leverer fiber-baseret bredbånds-services til mere end 800.000 private forbrugere, og end-to-end netværksløsninger til 30.000 B2B-kunder igennem vores 155.000 kilometer fibernetværk på tværs af Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect har cirka 2,000 medarbejdere, og havde i 2022 en omsætning på 637.1 millioner euro.

Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093