En e-cigaretvirksomhed og dennes direktør kom i 2018 i søgelyset hos Forbrugerombudsmanden.
Adskillige opslag på virksomhedens Facebook-side og hjemmeside om e-cigaretter og genopfyldningsbeholdere har nu fået konsekvenser - for opslagene var i strid med den gældende lovgivning.
Lovgivning om reklame for e-cigaretter
- Det fremgår af § 16, stk. 1, i lov om elektroniske cigaretter mv., at der ikke må reklameres for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med eller uden nikotin over for offentligheden.
- "Reklame" er alle erhvervsmæssige aktiviteter, der har til formål at sælge disse produkter, eller som har den direkte eller indirekte virkning.
- ”Offentligheden” betyder alle, som ikke selv producerer, importerer eller sælger elektroniske cigaretter.
- Alle handlinger i erhvervsøjemed, som har til formål at sælge elektroniske cigaretter, eller som har den direkte eller indirekte virkning, er reklame omfattet af forbuddet og derfor forbudt. Det er et meget bredt reklameforbud.
Kilde: Forbrugerombudsmanden