23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Giganter har gennemført kæmpe slikforsøg: Her er de vigtigste pointer

Størrelsen på bland-selv-posen har stor betydning for, hvor meget slik man køber, viser nyt forsøg

Bland-selv-slik er et stort trækplaster for mange dagligvarekæder. 

Et nyt forsøg - foretaget af Kræftens Bekæmpelse og Rema 1000 - viser imidlertid, at det trækplaster ikke har en slagside. 

Det skriver parterne i en fælles pressemeddelelse. 

Om slikforsøget

  • Forsøget er gennemført af Kræftens Bekæmpelse i ti Rema 1000-butikker i perioden 21. august - 12. november 2023. 
  • Det er et cross over-design, hvor fem butikker i seks uger kørte med den store pose og bagefter seks uger med den mindre pose. 
  • De andre fem butikker gjorde det i omvendt rækkefølge. 
  • Der var i alt 35.512 bland selv-slik-ekspeditioner, og der var ingen sæsonudsving i antal ekspeditioner eller vægt. 
  • Fredagsslik udgør 45 procent af alle ekspeditioner. 
  • Her var gennemsnitsvægten 11 procent højere end på de andre dage.
  • Indholdet i de store poser var i gennemsnit 339 gram slik.
  • I de mindre poser var det 312 gram slik. 
  • En forskel på 27 gram eller knap 9 procent svarer til et mersalg i de store poser på 466 kg i de ti butikker i 12 uger. 
  • Regnet om til de butikker i kæden, som fører bland-selv-slik, ville det betyde, at kunderne fik i alt næsten 37 tons mere slik med hjem, hvis Rema 1000 valgte den store pose i stedet for den mindre.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse og Rema 1000

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203