23948sdkhjf

Kun én dagligvarekæde i nyt initiativ, der skal fremme bestemt fødevare

Et nyt partnerskab med navnet Bælgfrugtpartnerskabet blev tirsdag lanceret på Christiansborg.

Deltagerne vil arbejde på at få danskerne til at spise 100 gram bælgfrugter dagligt, som anbefalet i de  officielle kostråd. Og der er lang vej derop - ifølge partnerskabet spiser vi i dag gennemsnitligt kun to-tre gram bælgfrugter om dagen.

Med i Bælgfrugtpartnerskabet fra begyndelsen er blandt andre Dava Foods, Danish Crown, Landbrug & Fødevarer, Schulstad, ISS, Lidl og tænketanken Concito.

I fællesskab skal partnere fra hele værdikæden sætte ambitiøse mål, igangsætte initiativer samt løbende monitorere salg og forbrug af bælgfrugter for at sikre, at partnerskabet opnår effekt. 

Det indebærer ifølge en pressemeddelelse blandt andet, at man i partnerskabet vil igangsætte diverse aktiviteter og undersøgelser,  så man kan hjælpe de individuelle partnere med viden. Eksempelvis lægger detailkæden Lidl hylder til nudging-tiltag, så man kan blive klogere på, hvad der får forbrugerne til at købe bælgfrugter, fremgår det.

Bælgfrugtpartnerskabet er struktureret således, at det består af et sekretariat, som styres af Tænketanken Frej, og en styregruppe, som på nuværende tidspunkt består af repræsentanter for Lidl, Dava Foods, Plantebaseret Videnscenter, Aarhus Kommune og ISS.

Bag initiativet står Lidl og Tænketanken Frej. Lidl finansierer partnerskabet i det første år og garanterer også halvdelen af driften i år to og tre.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.69