23948sdkhjf

Butikkerne må ikke fravælge kontanterne

Dansk Erhverv har gennem de seneste år advokeret for, at butikkerne skal have lov til selv at vurdere om de vil modtage kontantbetaling eller udelukkende modtage kreditkort.
Det kræver ændring af betalingstjenestelovens §56

Dansk Erhverv har gennem de seneste år advokeret for, at butikkerne skal have lov til selv at vurdere om de vil modtage kontantbetaling eller udelukkende modtage kreditkort.

Sikkerhedsmæssige hensyn
Dette har tidligere primært været begrundet med en række sikkerhedsmæssige hensyn, da det bl.a. via Dansk Erhvervs Crimestat samarbejde har, kunne konstateres, at selv små kassebeholdninger på mindre end et par tusinde kroner i mange er attraktivt mål for røverier.

Selvom man på den anden side af sundet har løsnet grebet, og gjort det mulig for den svenske detailhandel selv at vælge om de vil modtage kontanter, så har det endnu ikke været muligt, at samle et politisk flertal omkring en ændring afbetalingstjenestelovens § 56

I betalingstjenesteloven fremgår følgende:
”§ 56. Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling, hvis betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter…”,

Hvor detailhandlen er omfattet af bestemmelsen, falder pengeinstitutterne udenfor og får således en særstatus, der giver mulighed for af sikkerhedsmæssige årsager, at have kontantfri filialer.

Kravet om modtagelse af kontanter gælder dog ikke ved fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ubemandede selvbetjeningsmiljøer.

Nej til kontanter
Spørgsmålet om butikkernes mulighed for at fravælge kontanter har på ny været aktualiseret over sommeren, da en restaurationskæde oplyste, at man ikke længere som kunde kunne betale med kontanter i deres restauranter. Foruden de sikkerhedsmæssige aspekter, så var det for restaurationskæden forbundet med stort besvær og store omkostninger, at modtage kontanter, ligesom at langt de fleste af deres kunder betalte med kreditkort.

Man skal også kunne give tilbage
Forbrugerombudsmanden har i 2012 meddelte, at det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være i strid med kontantreglen i betalingstjenestelovens § 56, hvis en virksomhed beslutter sig for ikke at give byttepenge tilbage ved fysisk handel.

Forbrugerombudsmanden har på henvendelse fra en erhvervsdrivende, der ønskede oplyst, hvorvidt det er i strid med kontantreglen i betalingstjenestelovens § 56, hvis en virksomhed ved fysisk handel ikke giver byttepenge tilbage, med den konsekvens at kunden – hvis denne ønsker at betale kontant – er nødt til have ”lige penge” eller betale en overpris for den ønskede vare.

Forbrugerombudsmanden har om dette udtalt, at formålet med kontantreglen er at sikre, at forbrugerne ved fysisk handel kan betale kontant og derved sikre dem en valgfrihed mellem forskellige betalingsformer.

Hvis en virksomhed beslutter sig for, at den ved fysisk handel ikke giver byttepenge tilbage, vil dette de facto afskære mange forbrugere fra at betale kontant og derved begrænse nævnte valgfrihed, hvilket efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være i strid med betalingstjenestelovens § 56.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127