23948sdkhjf

Stor udvidelse i nordjysk shoppingcenter markerer ny trend

Friis Shoppingcenter i Aalborg indviede torsdag formiddag et nyt stort madunivers

- En gamechanger og en gave. 

Sådan opridsede centerchef Niels Adolfsen bidraget fra det nye madcenter Friis Streetfood, der torsdag formiddag officielt åbnede for offentligheden i hjertet af Aalborg. 

Forud var gået mange måneders forberedelse, som kulminerede med en stort anlagt åbningsreception - med tilsvarende mange gæster i den nye afdeling af Friis Shoppingcenter. 

Friis Shoppingcenter

  • Friis Shoppingcenter er et shoppingcenter i Aalborg midtby.
  • Centeret fordeler sig over mere end 16.400 kvadratmeter og huser også Magasin.
  • Årligt besøger omtrent 3,2 mio. kunder centeret og centerets butikker.
  • I kælderen har Friis Shoppingcenter 850 p-pladser.
  • Friis Shoppingcenter er ejet af Danske Shoppingcentre P/S.

Kilde: Danske Shoppingcentre

RetailNews var på plads til åbningen af dét, der samtidig illustrerer en ny trend, der er ved at brede sig i danske shoppingcentre. 

Her mødte vi adm. direktør i Danske Shoppingcentre, Jesper Faurholdt. 

- Vi har store planer om at udvide madmulighederne i vores centre, og det er det nye streetfood-område i Friis Shoppingcenter et godt eksempel på.

- Vores fokus på centrenes madudvalg er en del af en større strategi, der handler om at skabe en moderne og attraktiv markedsplads, hvor vi kombinerer shopping med hyggelige hverdagsoplevelser. Det er også det, som kunderne efterspørger, og derfor har vi høje forventninger til de kommende madområder, der skal åbne i flere af vores centre, siger Jesper Faurholdt.

Ny trend

Åbningen af flere maddedikerede kvadratmeter i organisationens shoppingcentre er altså et erklæret mål for Jesper Faurholdt og Danske Shoppingcentre. 

Og trenden viser sig også andetsteds i landet. 

Danske Shoppingcentre

  • Danske Shoppingcentre P/S er et partnerselskab mellem ATP Ejendomme A/S og Danica Ejendomsselskab.
  • Selskabet er etableret primo 2018 og har 17 shoppingcentre fordelt over hele landet.
  • Porteføljen har et samlet areal på cirka 500.000 kvadratmeter og driver omkring 1.200 lejemål.
  • Årligt besøges shoppingcentrene af flere end 78 millioner kunder.

Kilde: Danske Shoppingcentre

Blandt andet hos Fisketorvet - som dog ikke er en del af Danske Shoppingcentre - hvor shoppingcentret 18. april åbner for 6500 nye mad-kvadratmeter i tillæg til de eksisterende salgsarealer.

- Vores mål med Kajen er at skabe et sted, hvor mad, beliggenhed og atmosfære smelter sammen og opfylder vores gæsters alsidige behov, har kommerciel chef i Fisketorvet, Helle Garcia Korndal, tidligere udtalt.

Detailekspert Mogens Bjerre kan også genkende trenden fra sin indsigt i dansk detailhandel - og han spår, at det "klart er en tendens, der vil tage til i de kommende år". 

Men, tilføjer han, det skal også ses i lyset af, at shoppingcentrene søger nye måder at få mere trafik i sine butikker, og at "centrene tydeligvis leder efter en ny vej rent indtjeningsmæssigt". 

- Jeg kan ved selvsyn se flere og flere tomme butikskvadratmeter i shoppingcentrene i Danmark, og den udvikling skal de forsøge at vende. Der er ingen tvivl om, at de har brug for at gentænke deres indhold og tilbud. Jeg kan se, at der bliver investeret kraftigt i lignende projekter rundt omkring, siger Mogens Bjerre og påpeger:

- Café- og madudvalg er et kendt strategisk træk for at skabe både liv og mere trafik, så derfor virker det oplagt, at Danske Shoppingcentre træder ind i den tendens. Jeg er ikke overrasket over, at de går den vej. Det handler om at skabe trafik - samt trafik der bliver der, siger Mogens Bjerre. 

Mogens Bjerre

  • Mogens Bjerre er forsker og lektor ved Copenhagen Business School og har været det siden 1995.
  • Han har en baggrund som marketingschef og -direktør i forskellige virksomheder. 
  • Han forsker i dagligvarehandlen - og forsker her særligt i dybden med både leverandører og detailister samt disses adfærd og strategier.

Kilde: CBS

Konkurrence med onlinehandlen

Ifølge centerchef Niels Adolfsen skal opgraderingen af madområdet i Friis Shoppingcenter - og generelt i de danske shoppingcentre - ses i lyset af en skarp konkurrence om forbrugernes tid og penge med onlinehandlen. 

Friis Streetfood

  • Det nye madcenter består af 12 madboder og en bar.
  • Streetfood-området strækker sig over 811 kvadratmeter. 
  • Der bliver omkring 350 siddepladser inde og 70 ude.
  • Investeringen i madcenteret var fra start 10 mio. kr., men er siden øget markant.
  • Forpagtere af Friis Streetfood er Thilde og Thomas Nedergaard Kristiansen, der ejer flere Kaffebaren-butikker i Aalborg. 

Kilde: Friis Shoppingcenter og centerchef Niels Adolfsen

Så det er ikke længere nok "at tilbyde spændende tilbud og nye varer", fastslår han. 

- Vi er også nødt til også at give vores kunder en oplevelse ud over det sædvanlige med hjem. Friis Streetfood er noget, man ikke har set før - et sted hvor man spiser og hygger sammen og får en oplevelse, der er værd at fortælle om bagefter, mener Niels Adolfsen. 

Nedenfor er der samlet et billedgalleri fra timerne umiddelbart inden torsdagens store åbning: 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.663