Dagligvarekoncern har mindsket sit klimaaftryk med 14 procent på to år
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/105373748.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=960&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=720&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=495&accessToken=dcaeb183d143d1adffa502bcc3b3d2ce9c7ff78248bebd492922808b53e3d6fe)
Et målrettet arbejde med fokus på klima og bæredygtig energi har båret frugt for Dagrofa.
Danmarks fjerdestørste dagligvarekoncern - målt på omsætning - har således mindsket sit klimaftryk med 14 procent siden 2021.
Det skriver Dagrofa i en pressemeddelelse.
Indsatsen er en del af "Energiplan 2025", som har som hovedmål at reducere koncernens klimaaftryk med 20 procent i 2024 sammenlignet med 2021.
- Vi er yderst bevidste om vores overordnede samfundsansvar og arbejder kontinuerligt med at gøre endnu mere for at styrke vores indsats og implementere de mest rentable løsninger i vores egen forretning, men også i samspil med partnere og for vores kunder, udtaler Dagrofa-direktør, Tomas Pietrangeli.
Besparelserne på energiområdet er sket gennem energibesparende køle- og fryseanlæg, ny belysning i dagligvarebutikkerne og nye varmegenvindingsanlæg.
Det samlede kWh-energiforbrug er ad disse veje blevet reduceret med cirka 15 procent.