Svensk Coop-kaos: Supermarkeder står uden varer
Hylderne er gabende tomme i flere svenske dagligvarebutikker. Supermarkedskæden Coop Sverige har nemlig store problemer med et nyt automatiseret lager, og det går ud over distributionen.
Lageret ligger i den svenske by Eskiltuna og blev taget i brug i november 2023. Ifølge Coop skulle det nye lager være et afgørende paradigmeskift for logistikken hos virksomheden.
Men siden åbningen har problemerne hobet sig op, efterhånden som nye varer og områder er blevet tilsluttet systemet. Det har resulteret i, at flere butikker har manglet varer, mens andre har modtaget for mange vare.
Et af de steder der har oplevet tomme hylder er Stora Coop i Västerås. Det fortæller butikschef, Christer Hedin til lokalmediet VLT.
- Normalt ankommer varerne til rette tid, og så rækker de til næste levering. Hvis de er ti timer forsinkede, så er en hel salgsdag tabt, fortæller butikschefen.
Ikke én specifik årsag
Allerede i slutningen af april bekræftede Therese Knapp, presseansvarlig hos Coop, at de havde indkøringsproblemer med det nye lager. Nu fortæller hun, at problemerne ikke har én specifik årsag.
- Hvis noget ikke fungerer helt et sted, vil det påvirke hele logistikflowet. Udover at vi starter en helt ny lageraktivitet i Eskilstuna, introducerer vi også et nyt forretningssystem, hvor både butikker og lager samarbejder. Et nyt forretningssystem indebærer ny bestillingsstøtte, ny fakturamatching og så videre, siger hun og fortsætter:
- Vores leverandører bliver også påvirkede, da de skal tilpasse emballagen efter automatiseringen og de nye logistikflow. Når vi er i en fase med at tilføje mange butikker og også det kølede flow, vil der desværre opstå forstyrrelser et eller andet sted i kæden. De fleste leverancer forløber godt, men på nogle steder har vi oplevet flere forstyrrelser, siger hun.
Problemerne på lageret er specielt problematiske for de butikker, som får for sene leverancer eller slet ikke får deres varer overhovedet.
- En af problemerne, som nu er løst, handlede om frugt og grønt. I et par uger havde vi svært ved at samle frugt og grønt med andre butiksleverancer i Eskilstuna, fordi varerne ikke var mærket korrekt ved indtræden i lageret. Maskinerne kunne derfor ikke læse lasten og håndtere den. Vi kunne ret hurtigt identificere problemet, og leverandøren af frugt og grønt har nu ændret deres procedurer. Dermed forløber omlæsningen af frugt og grønt nu godt, siger Therese Knapp.
Hun fortæller desuden at en del af indkøringsproblemerne var forventelige.
Transportpartner ser fremgang
Leverancerne til butikkerne administreres af eksterne transportfirmaer. De har deres tidsrammer at forholde sig til og kan derfor ikke vente på, varer som er forsinket. En af de eksterne transportfirmaer er Kyl-Frysexpressen, der også har bemærket problemerne på lageret.
- Der er altid udfordringer i forbindelse med indkøringer af nye lagre. Vi håndterer det sammen med Coop og løser det, efterhånden som problemerne opstår. Der har været udfordringer, men det ligger i tråd med, hvad vi forventede i begyndelsen. Jeg synes, det er blevet bedre og bedre for hver uge, siger Jon Widell, administrerende direktør for Kyl-Frysexpressen.
Har I fået besked eller en prognose fra Coop om, hvornår fejlene kan være løst?
- Vi har ingen præcis dato. Men der vil altid være nogle fejl, når et nyt område bliver tilsluttet. Vi har løbende en dialog med Coop og samarbejder om at løse det på bedste vis.