23948sdkhjf

Lagkagehuset leverer rekordomsætning - og et underskud på over 100 millioner

Lagkagehuset fortsætter med at vokse på toplinjen, og selskabets driftsresultat forbedres markant, men bundlinjen viser stadig et kæmpe millionunderskud

Danske Lagkagehuset kan fremvise et årsregnskab, hvor omsætningen er steget med 137 mio. kr. og rammer hele 1,46 mia. kr.

Det er en vækst på 10 procent. 

Samtidig er selskabets 2023 driftsresultat (EBITDA) på 129 mio. DKK, hvilket er en forbedring på 33 procent sammenlignet med 2022.

På bundlinjen ligger der et underskud på 182 millioner, hvor det året før lød på hele -216 mio. kr. Det fremgår af en pressemeddelelse.

- Vi er glade for, at vi har formået at vokse på toplinjen i en tid med inflation og lav forbrugertillid. Det vidner om, at vi har fået flere gæster i butikkerne, og at de køber mere bagværk, kage eller kaffe. Det ser vi som et tegn på glade gæster, der er vilde med vores produkter, udtaler Joachim B. Knudsen, der tiltrådte som ny direktør i Lagkagehuset den 1. januar 2024. Han fortsætter:

- Fra den første dag på kontoret, har jeg kunnet mærke en helt unik kultur i Lagkagehuset. Vi har en stærk organisation med dedikerede medarbejdere på hovedkontoret, nogle af landets bedste bagere og konditorer og et yderst serviceorienteret personale i vores butikker.

Siden starten i 1991 er Lagkagehuset vokset stærkt og beskæftiger i dag mere end 3.500 medarbejdere og har i dag 108 butikker i Danmark, mens der er hhv. 26 og fem ’Ole & Steen-butikker’ i London og New York.

Ny strategi

I starten af 2023 fortsatte Lagkagehuset ekspansionen og åbnede fire nye bagerbutikker i London samt et centralbageri i London. Derudover har Lagkagehuset fået to nye bagerbutikker i New York på centrale lokationer. Men i slutningen af 2023 skiftede selskabet strategi for at fremover fokusere mere på operationelle forbedringer og organisk vækst.

- Regnskabet illustrerer med al tydelighed, at vi de sidste mange år har prioriteret strukturel vækst, og det koster penge at ekspandere og åbne bagerbutikker på attraktive lokationer i nogle af de dyreste byer i verden. Det går bestemt den rette vej, men vi er ikke tilfredse med sidste års resultat. Siden udgangen af 2023 har vi derfor fokuseret på at drive organisk vækst i vores butikker samt forbedre profitabiliteten gennem fortsat fokus på omkostninger, udtaler Joachim B. Knudsen. Han fortsætter:

- Vi er kommet rigtig godt fra start i 2024, og vi kan se, at vores nye strategi virker samtidig med, at vi så småt kan lægge inflationskrisen bag os. Vi ser en stigning i antal kunder i de danske butikker samt fremdrift i både London og USA. Derudover ser vi en forbedring i råvarepriserne, hvilket giver os styrket tro på, at vi kommer til at forbedre driftmarginerne markant. Med det afsæt er vi meget fortrøstningsfulde for 2024.

Lagkagehuset havde ved udgangen af regnskabsåret 140 butikker fordelt på tre nøglemarkeder: 109 bagerbutikker i Danmark (108 i 2024), 26 bagerbutikker i London og fem i New York.

Se nøgletal for:
Læs mere om: fødevarer
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.668