Matas-ejet webshop tjener millioner: Opskriften på succes er "enorm kedelig"
Salg af kosttilskud, produkter til personlig pleje og lignende har vist sig som en guldrandet forretning for Firtal Group ApS.
Løvens Hule i 2016 blev startskuddet til eksplosiv vækst for selskabet, hvis stiftere to år senere kunne indkassere et trecifret millionbeløb fra Matas.
Firtal Group ApS
- Selskabet er stiftet i 2007 af Mikkel Harken Salling og Jesper Ernst Hvejsel.
- Primært sælger man produkter inden for helsekost, tilskud og personlig pleje på fem forskellige hjemmesider - Helsebixen, Made4Men, Jalahelsekost, Signatura og Well.
- Det er primært de tre førstenævnte webshops, der driver væksten og omsætningen i selskabet.
- Stifterparret deltog i Løvens Hule i 2016 og fik har selskab af Christian Stadil, Tommy Ahlers og Jesper Buch, der i alt investerede tre mio. kr. i virksomheden.
- I 2018 blev Firtal Group så opkøbt af Matas for 130 mio. kr.
- Detailgiganten ejer fortsat samtlige andele af Firtal Group ApS.
- Virksomheden tæller i skrivende stund 180 medarbejdere på hovedkontoret i Lystrup ved Aarhus.
Kilder: CVR, Firtal Group, DR
Siden har selskabet ikke set sig tilbage - og senest har Firtal Group præsenteret sit sjette tocifrede millionoverskud i streg.
Og så er det svært at være utilfreds.
Det erkender Mikkel Harken Salling, der er adm. direktør og oprindelig medstifter, også over for RetailNews.
- Vi er godt tilfredse med, hvordan året er forløbet, siger han kortfattet.
Han vil derudover ikke kommentere på de konkrete regnskabstal, men tilføjer, at "i forhold til konkurrenterne gør vi det godt".
Et nedslag i de seneste regnskaber afslører ellers et samlet overskud de seneste seks år på næsten 100 mio. kr. - men en kommentar kan man altså ikke lokke ud af direktøren.
- Den del ligger ved Matas, slår Mikkel Harken Salling fast.
Vejen til millionsucces vil Firtal-stifteren dog gerne berette om - selvom den hverken er videre interessant eller nyskabende, pointerer han.
RetailNews har forholdt Matas-koncernen til Firtal Groups seneste regnskab, men herfra lyder det, at man "ikke kommenterer på konkrete tal i de enkelte forretningsdele i koncernen".
Snuden i sporet
Ifølge Mikkel Harken Salling bunder Firtal Groups succes på tværs af sine i alt fem webshops i en grundlæggende tretrinsraket.
- Vi har et bredt sortiment, har altid varerne på lager, og vi sender altid varen hurtigt. Det er de helt klassiske købmandsdyder, forretningen er bygget op omkring, siger han.
Direktøren vil dog ikke kommentere på, hvordan salget fordeler sig selskabets forskellige webshops, som dog primært er drevet af Helsebixen.dk, Made4men.dk og Jalahelsekort.dk.
- Vi vil helt grundlæggende fortsætte med at holde snuden i sporet og fortsætte med at drive forretningen på den måde, vi gør, siger han og tilføjer:
- Det er også dét, vi ser som forklaringen på, at vi har succes. Kunderne får et konsistent serviceniveau, så det både er genkendeligt og troværdigt for dem. Kunderne skal vide, hvor de har os, og enormt mange af vores kunder er også gengangere.
Mikkel Harken Salling fortæller dertil, at hans egen personlige opskrift på at drive en god forretning er "at lade være med at forsøge alt muligt fancy", selvom han erkender, at det kan opfattes som en "enorm kedelig" tilgang.
- Vi har haft et kontinuerligt fokus på at levere supergodt over for vores kunder. Det handler om, at så snart kunden har lavet en ordre, skal vi levere varen.
Sparringspartnere
Indvirkningen fra Matas-koncernen er ikke stor i den daglige drift - eller i dagligdagen helt generelt, forklarer Firtal Group-direktøren.
Han - og den øvrige ledelse - bruger dog den Matas-baserede bestyrelse "på et strategisk plan" og til at "kigge længere end det næste regnskab".
Samtidig understreger Mikkel Harken Salling, at hans engagement i selskabet ikke er blevet mindre trods frasalget til Matas i 2018 - tværtimod.
- Dét at blive en del af Matas-koncernen har givet nogle nye perspektiver i forhold til dengang, vi drev selskabet som en lille selvstændig virksomhed, forklarer han.
Men ligesom Matas er tilbageholdende med at kommentere på konkrete regnskabstal, er Mikkel Harken Salling også fåmælt omkring forventningerne til det indeværende regnskabsår.
Årsrapporten for Firtal Group røber dog, at man for 2024/25 forventer det syvende tocifrede millionoverskud på stribe - et resultat på mellem 10 og 20 mio. kr. "som følge af øget efterspørgsel i markedet".