DT Group præsenterede tirsdag sit 2012/13-regnskab, der viser et fald i omsætningen fra 18.030 til 17.182 mio. kr. Driftsresultatet er samtidig faldet fra 827 til 768 mio. kr.
Trods tilbagegangen glæder CEO Ole Mikael Jensen sig over, at det stort set er lykkedes at fastholde overskudsgraden. Samtidig fremhæver han, at den danske del af forretningen – Stark og Silvan – udvikler sig positivt.
- DT Groups omsætning er faldet med 5,7 procent like-for-like. Alligevel kan vi præsentere en stort set uændret overskudsgrad på 4,5 procent mod 4,6 procent sidste år. Den danske del af markedet for fremgang og det samlede resultat er stadig pænt markedet taget i betragtning, siger Ole Mikael Jensen.
Forbedret indtjening hos StarkI Danmark omsatte Stark-kædens 93 byggemarkeder for 6,167 mio. kr. mod 6,615 mio. kr. sidste år. På trods af den lavere omsætning har Stark imidlertid forbedret sin indtjening gennem øget fokus på omkostninger og bruttoavance.
- Vi har skåret vores omkostninger til og vurderer, at vi nu er på det niveau, vi skal være. Fremadrettet investerer vi og vi har taget en række initiativer for at forbedre servicen yderligere for vores kunder, forklarer Lars Hansen, der er administrerende direktør i Stark.
Han peger blandt andet på, at Stark har etableret en række større distributionscentre, forbedret logistikken og arbejdsmiljøet samt sat fokus på at nedbringe udledningen af CO2:
- Vi er overbeviste om, at vores investeringer vil ændre vores virksomhed, forbedre kvaliteten for vores kunder og skabe vækst, siger Lars Hansen.
Tilfredse kunder giver vækst i SilvanGør-det-selv kæden Silvan med 38 butikker har i det forgangne regnskabsår formået at øge sin markedsandel og bidrog i 2012/13 med en omsætning på 1.611 mio. kr. Det er en fremgang på 31 mio. kr.
- Det interne fokus, vores medarbejdere har haft på kundeservice, har virkelig givet pote, siger Silvans administrerende direktør, Freddy Lauridsen.
Det er blandt andet udvidede åbningstider, e-handel og etableringen af en gør-det-selv skole, der har været medvirkende til at højne kundetilfredsheden. Herudover har Silvan ikke været bange for at afprøve nye forretningskoncepter. I sommer åbnede man blandt andet en pop-up shop med haveprodukter i Næstved.
