Dansk Erhverv har sammen med Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, distributører og annoncører og besluttet at udvide retningslinjerne om god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløse reklamer, de såkaldte ”nej tak retningslinjer”.
I april 2013 fastslog Højesteret, at Post Danmarks omslag ”Med Rundt”, som er påført en adresse, men ikke noget navn, ikke er omfattet af markedsføringslovens § 6 om uanmodede henvendelser til bestemte modtagere.
Denne dom har gjort det nødvendigt at tilpasse retningslinjerne, eftersom begrebet ”adresseløse forsendelser” ikke længere er dækkende. Den nye titel bliver derfor ”Retningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af forsendelser uden navn”.
Fra den 1. januar 2014 vil reklamer med adresse, men uden navn derfor også være omfattet af ”nej tak”-ordningerne. I øjeblikket er sådanne reklamer hverken omfattet af ”nej tak”-ordningerne eller Robinsonlisten, hvor man kan frabede sig personligt, adresserede reklamer.
De nye retningslinjer betyder også, at der ved næste opdatering af tilmeldinger alene skal sendes ét brev ud til de tilmeldte. Dette skyldes, at den netop gennemførte opdatering, hvor der blev sendt to breve ud, førte til meget få ændringer i tilmeldinger, samtidig med, at flere af de tilmeldte klagede til Post Danmark over denne model.
Næste evaluering af retningslinjerne skal foretages i 2. halvår 2015. Opdateringer af tilmeldte vil fortsat ske cirka hvert andet år for at rydde ud i fejl i databasen med tilmeldinger som følge af flytninger, dødsfald, skilsmisser med videre.
Opdatering af Robinsonlisten på vej
Flere undersøgelser har vist, at kun ganske få af dem, der er registreret på Robinsonlisten ved det. Årsagen er, at mange fejlagtigt får tilmeldt sig i forbindelse med en flytning. Dansk Erhverv har påpeget dette problem overfor myndighederne i en årrække. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nu informeret os om, at de vil tage sagen op. De undersøger nu mulighederne for at ændre flytteskemaerne og på at sikre en gentilmelding til Robinsonlisten.