Secondhand-platform blokerer for udskældt handelsplatform
I takt med stigende fokus på ansvarligt- og bæredygtigt forbrug, har Reshopper valgt at fjerne alle varer fra Temu og blokere for fremtidig oprettelse af produkter fra den kinesiske platform. Det skriver Reshopper i en pressemeddelelse.
Reshopper påpeger nemlig, at DNA'et i de to virksomheder står i skarp kontrast til hinanden, og med tiltagende undersøgelser, der bl.a. dumper overholdelsen af EU's sikkerheds-, mærknings- og produktionsstandarder, og kalder beslutningen nødvendig. Reshopper skriver, at den ikke ønsker, at forældre skal bekymre sig om, hvorvidt de produkter, de køber gennem dem, er sikre for deres børn.
Glædeligt at aktører tager stilling
Dansk Erhverv glæder sig da også over Reshoppers beslutning:
- Jeg synes, det er glædeligt at aktører som Reshopper begynder at tage stilling til egen ageren og positionering, i forhold til den vanskelige situation Temus indtog har bragt hele secondhand markedet i. Secondhand markedet og specielt produkter rettet mod børn, er præget af en stor tillid mellem butikker og forbrugere. Så nytter det ikke at sikkerheden bliver sat på spil af en usikkerhed om varens oprindelse, produktionsmetoder og sikkerhedsgodkendelser, udtaler Niels Ralund, e-handels direktør i Dansk Erhverv, i meddelelsen.
Alene den seneste måned blev mere end 500.000 genbrugsvarer sat til salg på Reshopper, og tryghed i enhver handel er altafgørende, mener platformen.
- Vi går på arbejde hver dag, med målsætningen om at forlænge levetiden på de ting, vi ejer, ved at give dem et nyt liv hos en ny familie. Vi ønsker at gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at alle produkter på platformen er noget, vi kan stå inde for, og som giver tryghed og glæde uden bekymringer. Har man som køber mod forventning alligevel modtaget en vare fra Temu, hjælper vores support gerne med at refundere beløbet gennem vores integrerede køberbeskyttelse, udtaler Lasse Wulff Hansen, adm. direktør i Reshopper.
Nej tak til annoncering fra Temu
Derudover opfordrer Reshopper forbrugere til at være opmærksomme og kritiske, når de handler online, særligt med henblik på produkter til deres børn. I en tid, hvor hurtige køb og lave priser ofte får forrang, er det vigtigere end nogensinde at vælge produkter, der vægter sikkerhed og kvalitet højt.
Derfor har platformen nu også valg at fjerne alle reklamer for Temu fra netværket hos deres annonceleverandør.
- Det er annonceindtjening, vi gerne lever uden, idet beslutningen om at blokere Temu er et skridt i retning af at skabe et mere ansvarligt marked for genbrug og bæredygtigt forbrug, hvor vi passer på vores børn og miljøet, lyder det fra Lasse Wulff Hansen.
Direktøren opfordrer også aktører i markedet til at tage lignende skridt og sætte fokus på sikkerhed, bæredygtighed og fair konkurrence.
- Der er stor politisk bevågenhed - og det er vi glade for, siger han.