Salling Group vil udvide topledelsen med to eksterne profiler
Danmarks største detailhandler Salling Group har søsat en ambitiøs vækststrategi 'Aspire 28' der skal få toplinjen til at vokse fra 70 mia. kr. i 2023 til 100 mia. kr. i 2028.
Det svarer til en vækst på hele 43 pct. Til sammenligning er Salling Group vokset med 24 pct. over de seneste fire år fra 2019 til 2023.
Til det formål har Salling Group afsat 13 mia. kr. til investeringer i at styrke kerneforretningen samt et ukendt milliardbeløb til opkøb og fusioner. Blandt andet på det polske marked, hvor Netto skal vokse til 1000 butikker. Hertil kommer en ny iværksætterpulje på 500 mio. kr. under navnet Salling Seeds, der skal investere i vækstvirksomheder.
Skal Salling Groups ambitiøse plan lykkedes kræver det dog, at der hentes ekspertise udefra ind i Salling Groups koncernledelse, fortæller topchef Anders Hagh til Finans.
Derfor jagter koncernen en opkøbsprofil der får titel af head of strategy and M&A samt en CCO - Customer Chief Officer - med ansvar for kundeindsatsen, branding og markedsføring.
Opkøb central for vækstambitioner
Især opkøb og fusioner er helt centralt i Salling Groups nye vækststrategi.
- Vi har brug for en ekstern profil, som struktureret kan drive opkøbsprocesser, der altid er præget af høj kompleksitet. Større opkøb kræver grundighed men også tempo. Derfor har vi brug for nye kompetencer, så vi hurtigt og med klar rollefordeling kan rykke, når der opstår muligheder i markedet, siger Anders Hagh til mediet.
Når Salling Group 100 milliard-milepælen, vil selskabet utvivlsomt tage et par skridt op ad listen over største selskaber herhjemme. Kun syv selskaber i Danmark omsætter i dag for over 100 mia. kr. med Mærsk i førerpositionen foran Novo Nordisk.