23948sdkhjf

Føtex-direktør vil slå prognose-forventninger

Står det til Morten Møberg skal Føtex vokse med flere end 10 butikker de næste fem år, som ellers spået af Retail Institute Scandinavia. Føtex-direktøren peger på flere veje til vækst.

Salling Groups nye ambitiøse vækststrategi om 30 mia. kr. mere på toplinjen i 2028 end de 70 mia. kr., koncernen omsatte for i 2023, levner ikke plads til magelighed.

Der skal præsteres fremgang i alle dele af koncernens kæder og forretningsområder, hvis målet skal indfries. 

Det gælder også i koncernens allerførste dagligvarekæde, Føtex, der næste år markerer sit 65 års jubilæum.

Genåbningen af Føtex Kokkedal, der er blevet moderniseret for et mindre tocifret millionbeløb, markerer en ny æra for Salling Groups supermarkedskæde.

Fremtidens Føtex skærper konceptet med øget fokus på sunde alternativer i sortimentet, 300 flere varenumre i helsekost og et nyt køkken, der inspirerer med alt fra frisk fisk og dagens ret til færdigretter og spændende delikatesser. Desuden skal kunderne finde inspiration til nye retter på turen rundt i ferskvareafdelingen. 

Sigtet er flere kunder og omsætning i butikkerne. Føtex-direktør Morten Møberg erkender, at det vil tage noget tid at få alle Føtex til at fremstå som i Kokkedal. I stedet er det meningen at rulle elementer fra f.eks. køkken-konceptet og helsekost ud i de øvrige 110 Føtex-butikker allerede til næste år. 

Flere butikker i sigte

Samtidig øjner Føtex-direktøren flere butikker rundt om hjørnet. Salling Group afventer nemlig aktuelt konkurrencemyndighedernes godkendelse af overtagelsen af 35 Coop-butikker, og her vil flere åbne med Føtex-skilt på facaden, når og hvis handlen bliver godkendt. 

Og her vil man komme til at se den samme indretning og elementer som i Kokkedal, fortæller Morten Møberg.

I en ny prognose fra Retail Institute Scandinavia spås Føtex et løft i markedsandelen på 0,6 procentpoint over de næste fem år samt 10 flere butikker til 120 ved udgang af 2029. Omsat til kroner og øre svarer løftet på 0,6 procentpoint til omkring 850 mio. kr.

Det er en prognose, som Morten Møberg ønsker at overgå.  

- Det har vi en klar vision om, lad mig sige det sådan. Nu kan jeg ikke komme nærmere ind på købet af 35 butikker i Coop, men det er klart, at det giver Føtex et rygstød. Jeg har en ambition om flere mindre butikker, Føtex Food på centrale steder, men vi vil også se på muligheder for at åbne større Føtex, siger Morten Møberg til Dagligvarehandlen.dk. 

Hybrid-løsning?

Morten Møberg nævner også, at testen af den betjeningsløse Føtex Go-butik i Aarhus kan åbne interessante perspektiver. 

I Storkøbenhavn driver kæden 13 Føtex Food-butikker, som måske også snart kan besøges om natten.  

- Det kunne være som hybrid-løsning til vores convenience-butikker i København, så de er betjent om dagen, mens kameraerne tager over om natten. Det vil vi kigge ind i, siger han. 

Andet navn til Føtex Food

Føtex driver i dag 111 butikker. Størstedelen som varehuse, men også en del som mindre Føtex Food-butikker i storbyerne. Sidstnævnte har et langt mindre udvalg i nonfood. Men Føtex-direktøren vil gerne gøre forskellen mellem de to butikskoncepter endnu større i fremtiden, så det er endnu tydeligere for kunden, hvor de besøger den ene og anden butik. 

- Vi kommer til at give vores conveniencebutikker et nyt navn, så det bliver tydeligere for vores kunder, at butikkerne adskiller sig fra en almindelig Føtex. Føtex-navnet kommer stadigvæk til at indgå. Men vi kommer til at tydeliggøre, at det er et andet koncept, siger Morten Møberg, der ikke kan sige mere om, hvornår navneforandringen finder sted.  

Morten Møberg kalder Føtex-varehusene for 'hjerteblod'. Det er herfra, kæden har taget form og opbygget en stærk position i markedet. Alene planloven spænder ofte ben for større butikker af den størrelse, men man skal aldrig sige aldrig: 

- Det kan jo være, der kommer flere efter overtagelsen fra Coop, siger Morten Møberg, der mener at Føtex står et godt sted. 

Rent performancemæssigt er vi rigtig godt tilfredse. Det er en fantastisk position at være i at kunne lave en strategi, når det går godt. Det et altid lettere, end hvis det var på en brændende platform. Det, der er vigtigt for mig, er at få sat en retning, så vi også fremover sikrer, at vi bevarer den gode og positive position, vi er i i øjeblikket, siger Føtex-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062