Væksten i onlinehandel med dagligvarer slår discount
Under coronaårene bestilte danskerne dagligvarer og måltidskasser som aldrig set før. Eksempelvis steg omsætningen hos Nemlig.com med 50 pct. på et enkelt regnskab.
Væksten faldt dog brat, da landet igen blev åbent. Ja, faktisk har de fleste onlineaktører måtte se omsætningen dykke i de seneste 2023-regnskaber, hvis man ellers ser bort fra den nye spiller på markedet, HelloFresh.
I år ser udsigten dog anderledes ud. I årets første ni måneder er salget af dagligvarer over nettet nemlig steget med 5,1 pct. i forhold til samme periode sidste år, viser et særtryk fra Danmarks Statistik.
Danmark Statistik oplyser, at statistikken inkluderer onlinesupermarkedet Nemlig.com, måltidskasseselskaber og Bilka ToGo/Hjemmelevering, men ikke omfatter Wolt eller andre budtjenester.
I 2023 havde onlineaktørerne, ifølge tallene fra Danmarks Statistik, en omsætningsfremgang på 2,6 pct. efter en kraftig minusvækst i 2022.
Discount vinder marked
Særtrykket fra Danmarks Statisk viser desuden, at discount er det eneste butiksformat på dagligvaremarkedet, der har fremgang i år.
I årets første ni måneder lyder fremgangen på 2,7 pct., hvilket kun er marginalt over prisstigningerne på fødevarer. Omvendt taber både supermarkeder og de små købmænd terræn på markedet.
Størst tilbagegang har de butikker som Danmarks Statistik betegner købmænd og døgnkiosker og som dækker over mindre formater. Her er omsætningen gået tilbage med hele 6,8 pct. i forhold til sidste år.
Også supermarkederne taber terræn. Her ligger omsætningsindekset på 96,9, hvilket altså betyder en tilbagegang på 3,1 pct. i forhold til samme periode sidste år.
De tre største spillere på det danske onlinemarked for dagligvarer sidder på 3,9 mia. kr. af markedet. Nemlig.com er klart størst med en omsætning på 2,5 mia. kr. i regnskabsåret 2022/23. Hellofreshs omsætning lød i 2023 på 837 mio. kr., mens Aarstiderne, der er blevet solgt til Dagrofa, havde en omsætning på 574 mio. kr.