Danske forbrugere løfter handlen i Sydsverige
Danske forbrugeres indkøb i Skåne er steget i de seneste år. Dagligvarer og tobak er det store trækplaster
Nye tal fra turistorgansationen Visit Skåne viser, at danske turisters forbrug med Visa-kort i Skåne steg med 80 procent i 2022-2023.
Forbruget er dog stabiliseret i løbet af 2024 og viser foreløbig i perioden januar-september i år en nedgang på seks procent i Skåne og 11 procent i Malmø. Faldet kan forklares med, at den vigtige julehandel ikke er medregnet, og at køb af udvalgsvarer tidligere har haft en positiv indvirkning på statistikken 2022-2023. Desuden er de svenske priser steget i løbet af de seneste 18 måneder som følge af øget inflation.
Foto: Visit Skåne
– Danskernes besøg er meget vigtige for Malmø og for Skåne som helhed. Det handler ikke bare om shopping, men om restaurant- og underholdningsbesøg samt hoteller, siger Sara Brynskog, kommunikationschef i Visit Skåne.
Dagligvarer hitter
Shopping er den vigtigste aktivitet for danskerne.
Dagligvarer og indkøb i detailhandlen er de varekategorier, som lokker flest danskere. Indkøb af dagligvarer er sammen med brændstof til biler de underkategorier, som fortsat er vokset i perioden januar-september 2024.
I dag sker næsten 40 procent af de betalinger, som danskere foretager i Malmø, i detailhandel, og 25 procent af indkøbene sker i dagligvarebutikker.
Blandt udvalgsvarebutikker er der er underkategori, som markerer sig og er øget med 76 procent siden 2023, nemlig tobaksvarer. Cigaretter og snus har altid været et stærkt element i grænsehandlen.
Stiller krav
Martin Lundquist er centerchef i det Steen & Strøm-ejede shoppingcenter Emporia, som ligger i knudepunktet Hyllie og er et indkøbssted, som mange danskere besøger i forbindelse med besøg i Malmø.
– Lige nu udgør danske kunder en stor gruppe hos os. Der er noget færre i år, og det kan forklares med et generelt højere prisleje i Sverige, men vi har i de seneste tid mærket, at antallet af de danske gæster igen øges, siger Martin Lundquist.
Foto: Emporia
Emporia er aktiv i sin markedsføring rettet mod det danske marked.
Emporia har også en kundeklub, Emporia fans, som får stadig flere danske medlemmer.
Den lave svenske kronekurs bidrager stærkt til danskernes lyst til at besøge butikkerne i Emporia. Findes der andet?
– Vi har ikke skat på sukker, og det betyder, at slik, chokolade og søde drikkevarer er betydeligt billigere i Sverige end i Danmark. De butikker, der sælger slik, melder om flittige danske kunder.
Ifølge Martin Lundquist har det tidligere været dagligvare- og tobaksbutikker, som har tiltrukket flest danskere.
– I de senere år er de danske kunders indkøb blevet mere jævnt fordelt mellem flere varekategorier.
Er der nogen forskel i indkøbsadfærd mellem en danske og en svensk kunde?
– Danskerne er mere prisbevidste og mere krævende end svenskerne.
Samarbejde
Emporia samarbejder med bus- og togselskaber og Øresundsbroen for at gøre det nemmere for danske kunder at komme til shoppingcentret.
Hvordan ser du fremtiden for dansk shopping i Malmø?
– Så længe valutakursen er gunstig for danskerne, vil de fortsætte med at købe ind i Sverige, slutter Martin Lundquist.
Kilde: Visa betalingskortdata fra Tourism Economics, bearbejdet af Visit Skåne.