23948sdkhjf

Virksomheder risikerer at gå glip af vigtig post

Når det offentlige fra 1. november begynder at sende sikker Digital Post til alle med et CVR-nummer, så risikerer mere end 300.000 virksomheder og foreninger at gå glip af vigtig post.
Mere end 300.000 virksomheder og foreninger mangler stadig den særlige signatur, der giver adgang til Digital Post, og hvis ikke de bestiller den nu, kan de ikke nå at blive klar til 1. november. Det oplyser Erhvervsstyrelsen.

Fra 1. november i år bliver Digital Post fra det offentlige sendt til en særlig digital postkasse, der er knyttet til de enkelte CVR-numre. Hvis virksomhederne og foreningerne ikke selv har oprettet postkassen inden 1. november, bliver den oprettet automatisk. Men uanset hvad, skal virksomheder og foreninger bruge en særlig medarbejdersignatur, der giver adgang til postkassen.

- Det kan have store konsekvenser for virksomhederne, hvis de ikke kan få adgang til den post, som det offentlige sender til deres postkasse. Jeg vil derfor opfordre alle til at bestille en signatur og oprette en postkasse nu, så de ikke går glip af vigtig information, lyder opfordringen fra vicedirektør i Erhvervsstyrelsen, Henning Steensig.

Risiko for kø
En rundspørge blandt virksomheder og foreninger viser, at 77 procent af dem har planer om at oprette postkassen inden 1. november. Manglende tid er den hyppigste årsag til, at de endnu ikke har gjort det. Men hvis alle bestiller lige inden 1. november, bliver der ifølge Erhvervsstyrelsen kø på udstedelsen af signaturen, der er en manuel proces.

For at gøre blandt andet virksomhederne opmærksomme på nødvendigheden i at oprette Digital Post, har Erhvervsstyrelsen allerede sendt fysiske breve til samtlige virksomheder og foreninger med et dansk CVR-nummer og kører desuden i øjeblikket en kampagne med online annoncer, avisannoncer og tv-spot.

Fakta
- Den 1. november 2013 bliver det obligatorisk for de danske virksomheder og foreninger, der har et CVR-nummer, at have en postkasse til Digital Post fra det offentlige. Og herefter begynder det offentlige at sende Digital Post.
- Digital Post til virksomheder og foreninger vil spare det offentlige for 400 mio. kr. om året.
- De digitale postkasser giver mulighed for sikker digital identifikation af virksomhederne og sikrer digital dialog med dem.
- Virksomheder og foreninger får en gratis digital postkasse, som kan benyttes til sikker post og kan bruges som arkiv.


Oprettelse og support
- Virksomhederne skal oprette deres postkasse via Virk.dk/postkasse og kan tilgå den fra både Virk.dk og e-Boks.
- Der er lavet et omfattende hjælpeunivers på Virk.dk, hvor alle med et CVR-nummer kan blive guidet igennem oprettelsen.
- Erhvervsstyrelsen, e-Boks og Nets-DanID har lavet en fælles hotline til personlig henvendelse om NemID medarbejdersignatur og oprettelse af postkassen.
- Flere end 70 biblioteker er klar til at hjælpe dem, der har svært ved at bruge en computer og oprette postkassen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172