23948sdkhjf

Økologer tilfredse - Intet Svanemærke på fødevarer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det Nordiske Miljømærkenævn har i dag endegyldigt valgt at droppe idéen om svanemærket på fødevarer.

- Det er godt for miljøet, for økologer og for forbrugerne, at man ikke øger mærkejunglen. Økologimærket har langt strengere krav til miljøforhold, og et Svanemærke på varer med kun 15 procent økologiske råvarer ville have undergravet både økologien og den ellers stærke tillid til Svanemærket, lyder det fra direktøren i Økologisk Landsforening.

Da det Nordiske Miljømærkenævn i 2010 præsenterede idéen om at svanemærke fødevarer og butikker, mødte forslaget straks undren og kritik fra bl.a. Økologisk Landsforening, Forbrugerrådet, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv og Dansk Industri. I dag kom forslaget så til afstemning – og faldt.

Læs også: Dansk trang til økologisk frugt fra udlandet slår rekorder

- Det kan miljøet, forbrugerne og de økologiske producenter kun være tilfredse med. I Danmark kendes Ø- mærket af 98% af forbrugerne og 84% har tillid til mærket. Yderligere miljømærkning på fødevarer vil have undergravet økologi, som har strengere krav til miljøforhold, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening – Danmarks forening af økologiske landmænd, virksomheder og forbrugere.

Læs også: Føtex vil sikre mad til bierne

- Tre års dialog med nordiske kollegaer i grønne forbruger- og fødevareorganisationer mobiliserede mange kritiske høringssvar i de andre Nordiske lande, da forslaget kom i høring i år. Vi er taknemmelige for dette samarbejde – også med Det Danske Miljømærkenævn, siger han.

Kritik af forslaget
Forslaget blev især kritiseret for at skabe forbrugerforvirring og for at have meget svage miljøkrav til landbrugsproduktion. Økologisk Landsforening frygtede for unfair lysegrøn konkurrence med økologi, men også for Svanemærkets troværdighed, hvis brød, som foreslået, ville kunne få det kronende Svanemærke på baggrund af kun 15 procent økologiske råvarer.

- Svanemærket brød, hvor 85 procent af melet er produceret med brug af sprøjtegift, eller Svanen på butikker, hvor 97 procent af råvarerne er konventionelle, ville forbrugerne ikke have opfattet som troværdigt. Det ville have skadet Svanens troværdighed. Og det vil have været en vissengrøn konkurrent til det ellers stærke Ø-mærke og EU’s økologilogo, siger Paul Holmbeck.

Økologer vil bygge videre på økologi
Forrige år afviste det Europæiske Miljømærkenævn et forslag om EU-blomsten på fødevarer. Det blev anbefalet at bygge videre på de stærke økologikrav og -kontrol, fremfor at starte et sideløbende certificeringsprogram op. Det støtter Økologisk Landsforening, og Danmark har også foreslået kommissionen, at de fælles EU økologikrav videreudvikles på såvel forarbejdning som emballering af økologiske varer.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Nyhedsbrev

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Her blev Lagkagehuset kåret til Årets Virksomhed

Danske bagere vandt VM-bronze

Tidligere Løgismose-boss har planer på Fyn

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Too Good To Go rykker til USA

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Nu er alle bananer i Føtex, Netto og Bilka økologiske

Nyt tiltag fra Coop vil øge det samlede økologisalg markant i Danmark

Køleproducent lancerer Ikea-model til små købmænd og supermarkeder

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Top 30: Nørderne kårer årets bedste øl

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Spangsberg vinder tvist med spiritusfirma

Fødevarestyreslen finder færre sorte slagtere

Al tobak og e-cigaretter skal gemmes væk i butikker

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Chipsleverandør gik i stort minus

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.14