23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Styrkeprøve mellem leverandørerne og kæderne

En afgørende styrkeprøve er i gang mellem kæderne og leverandørerne.

For leverandørerne handler det om at rådgive kæderne på en helt ny måde i stedet for det traditionelle salg ind i butikkerne. Hvis leverandørerne ikke lever op til kædernes skærpede krav, risikerer de at miste yderligere indflydelse i samhandelen med kæderne.

Det vurderer Mogens Bjerre, lektor ved Copenhagen Business School og ekspert i dagligvarebranchen.

– Spørgsmålet er, om kæderne i virkeligheden er afhængige af mærkevarerne. Spørgsmålet er, hvordan de danske forbrugere ville reagere, hvis en af de kendte mærkevarer forsvandt fra de danske butikshylder. Ville forbrugerne så vælge et andet produkt, eller ville de køre over grænsen til Tyskland for at få det? Det tror jeg ikke.

Kæderne vil dog også i fremtiden være afhængige af, at der er stærke mærkevareleverandører, fremhæver Mogens Bjerre.

– Der er en gensidig afhængighed. Det er derfor, at begge parter fortsætter, for ellers var der en af parterne, der havde trukket stikket, siger han.

Læs mere i Dansk Handelsblad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web03