Online-supermarked fordobler markedets økologi-salg

Online-supermarkedet Nemlig.com styrker sin position på de økologiske varer – og sigter nu mod en økologi-andel på 30 procent i 2030
Markedslederen indenfor e-handel med dagligvarer overgår nu for første gang nogensinde en økologisk andel på 25 procent af det samlede salg.
Det er mere end dobbelt så høj en økologisk andel som markedet, hvor niveauet ifølge Danmarks Statistik ligger på 11,6 procent.
Nemlig.com har ifølge en i en pressemeddelelse opnået væksten gennem en strategisk satsning på sortimentsudvidelse og konkurrencedygtige priser, særligt inden for frugt og grønt.
- Vi er utrolig stolte og glade for, at vores kunder nu i så høj grad vælger økologisk. At passere 25 procent økologisalg er et stærkt signal om, at vores kunder sætter pris på et stort og varieret økologisk udvalg. Vi vil fortsat gøre alt for at sikre vores kunder markedets bedste udvalg af økologiske varer, siger Cathrina Dybdahl, ESG- og kommunikationsdirektør hos Nemlig.
I dag lægger 93 procent af Nemligs kunderne mindst én økologisk vare i kurven, når de handler. Det har skabt grundlag for en ny ambition: at øge andelen af økologiske varer til 30 procent inden 2030.
- Det er et ambitiøst, men realistisk mål. Når ni ud af ti kunder allerede vælger økologisk, tror vi på, at vi med et fortsat stærkt sortiment og konkurrencedygtige priser kan gøre det økologiske valg endnu mere attraktivt for endnu flere danskere, siger Cathrina Dybdahl
Det er målsætningen at udvide det nuværende sortiment på 1.600 økologiske varer til 2.000 produkter. Ifølge Økologisk Markedsrapport 2024 er det gennemsnitligt 65 procent af danskerne, der ugentligt køber mindst én økologisk vare – hos Nemlig er tallet 93 procent.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.