Coops topchef: - Medlemsindflydelse kan øge loyalitet og differentiere brandet
I den kommende weekend holder landsrådet i Coop Danmark-medejer Coop Amba sit første ordinære møde, efter at energigiganten OK sidste år kom ind som ny største ejer i en redningsaktion for dagligvaregiganten.
I den forbindelse løfter Coop Ambas formand det seneste år, Pernille Skipper, nu så småt sløret for en ny strategi, hvor foreningen med to millioner danskere som medlemmer skal finde sine ben i en ny rolle - efter mange, mange år som eneejer af Coop Danmark.
Ét centralt element i strategien er nu dukket op: Coops medlemmer skal have mere direkte indflydelse. Det fører i første omgang til en afstemning i efteråret om, hvilken mærkesag der skal have mest fokus i 2026.
- Vi går tilbage til brugsbevægelsens oprindelige DNA, men på en ny måde. Hos Coop er du ikke bare kunde i den lokale butik, du er også medejer. Medlemmerne får bonus og rabat, men de har også reel indflydelse på forretningen. Det er dog ikke rigtigt lykkedes at knække koden til, hvordan medejerskabet bliver klart og relevant for den brede medlemsskare de seneste mange år. Men nu sker der noget, siger Pernille Skipper, formand for Coop Amba, i en pressemeddelelse.
Ingen erstatning for købmandskab
Der er tre mærkesags-kandidater på på banen, som har det til fælles, at det i forvejen er områder, som Coop i forvejen har satset på i forskelligt omfang: Støtte til grønnere madvaner, kampen mod skadelig kemi - og at fremme danske og lokale varer.
Lanceringen af folkeafstemningen om Coops mærkesag nummer ét er naturligvis koordineret med forretningen Coop Danmark, som ellers med det nye ejerskab nu for alvor har fået løst båndene til den tidligere majoritetsejer.
Hos Coop Danmark bakker adm. direktør Thor Skov Jørgensen op om afstemningen, samtidig med, at han står som garant for, at det ikke kommer til at gå ud over forretningen.
- Medlemsinddragelse kan selvfølgelig ikke erstatte købmandskab. Priser, varer og indkøbsoplevelsen skal være i orden og matche kundernes ønsker og vaner. Men når der er positiv udvikling på den front, så kan medlemsindflydelsen være med til at skabe øget loyalitet og differentiere Coops brand. Det kan bygge ovenpå, siger Thor Skov Jørgensen.
Artiklen er en del af temaet Coop på nye hænder.