23948sdkhjf

Startup brugte Bestseller som springbræt til udlandet

Den aarhusianske softwarevirksomhed Hakio har øget salget markant i Danmark og bruger nu millioninvestering til at vinde fodfæste i Holland, Tyskland og England

Den danske startup Hakio har på få år skabt sig et solidt kundegrundlag i modebranchen. Nu vil virksomheden tredoble sin vækst og satser derfor på eksport.

Hakio blev stiftet i 2022 og har siden hjulpet danske modebrands med at begrænse overproduktion via en AI-baseret platform, der forudsiger efterspørgslen. I 2024 fik virksomheden en investering på 30 millioner kroner, som nu bruges til international ekspansion. 

Det skriver Erhverv+.

– For at nå målet kræver det, at vi kan sælge i udlandet. Derfor bruger vi investeringen til at nå flere kunder – blandt andet i Europa, siger medstifter Malte Bjerg Vittrup.

Hakio har allerede fået de første kunder i Holland, men møder udfordringer med at bruge danske referencer. I stedet fokuserer de på at løse konkrete problemer hos de enkelte kunder. Blandt de nuværende samarbejdspartnere er Shaping New Tomorrow, Carhartt, Hummel og Zizzi.

En tidlig samarbejdspartner var Bestseller, som ifølge medstifter Malte Bjerg Vittrup var vigtig for virksomhedens gennembrud. Projektet med Bestseller er nu afsluttet, og Hakio arbejder videre med 25 danske brands.

Hakio beskæftiger i dag 21 medarbejdere og er blevet optaget på EU’s liste over lovende startups i 2025.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063