Hummel vender minus til plus med salg til amatørklubber

Den danske sportstøjproducent Hummel har døjet med at få overskud på bundlinjen de seneste par år, men nu er koden tilsyneladende knækket.
Selskabet fortæller i en pressemeddelelse, at man opnåede et overskud før skat på 12 millioner kroner sidste år.
Det er 109 millioner kroner bedre end i 2023, hvor millionunderskuddet var tæt på at være trecifret.
En af forklaringerne på fremgangen er, at det er lykkedes hæve omsætningen med mere end 200 millioner kroner til 2,43 milliarder kroner.
Det er blandt andet sket ved at øge salget af sportstøj til amatørklubber i Europa med 20 procent.
Og så bidrog den nye danske landsholdstrøje, der blev lanceret op til sommerens EM i fodbold, også til væksten.
- Team sport og fodbold er centrale hjørnesten i vores vækststrategi, og 2024 har bekræftet, at vi kan løfte forretningen på tværs af nøglemarkeder inden for disse kategorier, siger administrerende direktør Lars Stentebjerg.
Han forventer at kunne matche sidste års resultater i år, hvor man vil investere i fremtidig vækst.
Hummel er ejet af erhvervsmanden Christian Stadil og hans familie igennem Thornico-koncernen og et investeringsselskab.
Selskabet blev grundlagt tilbage i 1923 i Tyskland, men kom på danske hænder i 1984, da Jørgen Vodsgaard og Max Nielsen overtog det med en række kendte fodboldspillere som medejere.
I 1999 købte familien Stadil den skrantende virksomhed og pustede med Christian Stadil nyt liv i brandet med en satsning på mere modeorienterede kollektioner.
Hummel mistede i 2004 sin status som tøjleverandør til fodboldlandsholdene til Adidas, men vandt den tilbage i 2016.
Parterne har siden forlænget samarbejdet, så den nu gælder frem til sommeren 2032.
Hummel sponsorerer derudover en lang række superligaklubber samt europæiske fodboldklubber som Werder Bremen, Sunderland og Real Betis.
Brandet er også stærkt engageret i håndboldsporten med sponsorater i blandt andet Aalborg Håndbold, tyske Flensburg-Handewitt og en række landshold.