DSK: Bureaukrati koster dagligvarehandlen 1,4 milliarder årligt
Danske købmænd og konkurrenter i dagligvarehandlen kæmper med en voksende administrativ byrde, som årligt koster virksomhederne op mod 1,4 milliarder kroner.
Ifølge De Samvirkende Købmænd (DSK) bruger detailhandlen store ressourcer på papirarbejde og indberetninger, hvilket lægger et betydeligt pres på især mindre butikker. Organisationen fremlægger nu 55 konkrete forslag i et nyt regelforenklingskatalog, der skal mindske bureaukratiet og forbedre konkurrenceevnen i sektoren.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra DSK.
– Det er ikke holdbart, at vores købmænd skal bruge så meget tid og ressourcer på papirarbejde og indberetninger i stedet for at drive deres forretninger. Vi har brug for et markant skifte, hvor unødvendige regler fjernes, og de nødvendige gøres lettere at overholde, siger Jannick Nytoft, adm. direktør i DSK.
DSK’s analyse viser, at bureaukrati koster omkring 12.000 kroner per beskæftiget i dagligvarehandlen. Med cirka 111.000 ansatte i branchen svarer det til en samlet omkostning på 1,37 milliarder kroner årligt.
– Reguleringen stiger år for år, og vi ser en voksende tendens til både dansk og EU-baseret regulering, som rammer vores butikker hårdt. Det er på tide, at politikerne tager ansvar og arbejder for at reducere byrderne, så vi kan sikre en sundere og mere konkurrencedygtig dagligvarehandel i Danmark, siger Nytoft.
Blandt de 55 forslag i kataloget er en politisk målsætning om at reducere byrderne med mindst 25 procent og et uafhængigt lovråd til kvalitetssikring af ny lovgivning.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.