Populær tøjwebshop beskyldes for manipulation

Forbrugerorganisationer klager over den populære kinesiske tøjwebshop Shein og beskylder den for brug af vildledende metoder.
Det er paraplyorganisationen BEUC - som repræsenterer europæiske forbrugerorganisationer - der har klaget. Det fremgår af en pressemeddelelse torsdag.
Blandt de kritiserede metoder er nedtællinger på hjemmesiden, som skaber tidspres.
Det samme gælder pop op-beskeder om ikke at forlade appen, medmindre man vil risikere at miste særlige tilbud.
Shein er tidligere blevet varslet om risikoen for bøder på grund af mulige EU-lovbrud.
Det var CPC, som er et netværk af europæiske myndigheder for forbrugerbeskyttelse, der i slutningen af maj kom med advarslen.
CPC kritiserede Shein for flere af de samme ting, som er en del af klagen.
Det gælder falske rabatter, manglende, ukorrekte og vildledende oplysninger samt såkaldt tryksalg, hvor forbrugerne sættes under pres.
I løbet af de seneste år er kinesiske platforme som Shein og Temu, hvor man kan købe et bredt udvalg af billige varer, blevet populære blandt forbrugere i EU.
Undersøgelser af varer på flere af platformene har påvist problemer med både sikkerhed og et for højt niveau af skadelige stoffer
Det danske Forbrugerrådet Tænk er en del af klagen offentliggjort torsdag.
Til Børsen siger seniorrådgiver Nikola Kiørboe, at Shein "bruger nogle teknikker, som udnytter noget ubevidst i os".
- Det er lidt ligesom den måde, sociale medier fungerer. Og det er derfor, vi synes, det er problematisk. Forbrugerne skal kunne tage et rationelt og oplyst valg, siger rådgiveren fra Forbrugerrådet Tænk.
Shein skriver i en meddelelse til nyhedsbureauet Reuters, at selskabet "allerede arbejder konstruktivt med nationale forbrugermyndigheder og EU-Kommissionen for at demonstrere vores dedikerede indsats for at leve op til EU-lovgivning".